Study discipline:Dopravní infrastruktura: Elektrotechnická zařízení v dopravě
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá návrhem, tvorbou, implementací a testováním hardwaru a firmwaru řídící jednotky rychlořazení pro motocykly. Hlavním úkolem této jednotky je zrychlení řazení na vyšší stupně u motocyklů na závodních tratích. Rychlejší přeřazování snižuje ztrátu rychlosti a tím umožnuje dosažení lepších časů. Jednotka toho dosahuje odstraněním nutnosti používat spojku a ubírat plyn. Místo toho vypíná zapalování směsi, nebo vstřikování paliva či obou chvíli před tím, než je plně sešlápnut řadící pedál, a tím chrání převodovku před poškozením. Po přeřazení opět zapalování, vstřikování nebo obojí zapíná (typický čas vypnutí je 50 ms). Podřazování je nutno provádět se spojkou, neboť mechanická konstrukce převodovky neumožnuje bezpečné oddělení ozubených kol při podřazování bez použití spojky. Přesný okamžik pro vypnutí je znám díky tenzometru připevněném na řadícím pedálu. Jednotka může pracovat i s motocyklovými řídícími jednotkami již vybavenými funkcí rychlořazení skrz programovatelný výstup typu push-pull. Všechny hodnoty (vypínací čas, prahové napětí pro přeřazení a další) jsou uloženy v paměti, která uchovává data i bez napájení, a uživatel má možnost je číst, zapisovat a měnit přes USB (jednotka se připojuje jako virtuální port COM) skrz předem definované příkazy. Jednotka je hardwarově připravena pro měření otáček motoru z různých zdrojů (pulzy pro přístrojový panel, zapalovací cívka, vstřikovač) a rovněž pro měření rychlosti (z induktivního snímače na zadním kole), které přinášejí doplňkové funkce pro uživatele (signalizaci zadaných otáček pomocí LED a další). Hardware jednotky je postaven kolem mikroprocesoru Atmel Atmega328p a firmware je naprogramován v programovacím jazyce C.