Study discipline:Dopravní infrastruktura: Elektrotechnická zařízení v dopravě
Abstract:
Práce se zabývá komplexním porovnáním parametrů vozidel poháněných spalovacím motorem a motorem elektrickým. Na začátku práce jsou zmíněny vlastnosti obou typů motorů a stručně jejich výhody i nevýhody. Dále jsou pro verzi s elektrickým motorem popsány různé koncepce uspořádání pohonu. V souvislosti s teoretickým základem pro elektromobily jsou zde uvedeny možnosti dobíjení akumulátorových baterií a také cíle elektromobility. Další kapitola je věnována výpočtovému modelu vozidla poháněného spalovacím motorem. Zde se práce zabývá výpočtem jízdních odporů a následným vlivem těchto odporů na trakční vlastnosti vozidla. Je zde také popsán spalovací motor pomocí charakteristik (momentová, trakční, atd.). V závěru kapitoly je vypočítána energetická náročnost provozu automobilu. Další kapitola práce se zabývá výpočtovým modelem elektromobilu. Je zde popsána teoretická přestavba automobilu na elektromobil a její dopad na hmotnost vozidla, potažmo i na trakční vlastnosti a dojezd. V závěru kapitoly je vypočtena energetická a ekonomická náročnost elektromobilu. Poslední kapitola komplexně porovnává oba pohony. Je zde provedeno porovnání zrychlení a trakčních charakteristik, srovnání ekonomických nároků na provoz vozidel a energetická náročnost je zde porovnána komplexně pro oba pohony a to od těžby primárních zdrojů, až po přenos síly na vozovku. Porovnána je zde také problematika znečištění ovzduší oběma typy pohonů.