Material analyses of high strength steels for automotive safety parts

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Schmidová, Eva
dc.date.accessioned 2014-01-20T13:44:26Z
dc.date.available 2014-01-20T13:44:26Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier Univerzitní knihovna (studovna)
dc.identifier.isbn 978-80-7395-684-4 (tisk)
dc.identifier.isbn 978-80-7395-685-1 (online)
dc.identifier.issn 1211-6610
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10195/54118
dc.description.abstract The martensitic high strength steels after hot stamping are currently widely used for safety automotive components characterized by a high strength-to-weight ratio and an increased resistance to impact. The durability of each parts is determined by dynamic strength of welded joints. The objective of presented analyses was study of weldability of martensitic steels and relevant degradation processes. The structural heterogeneity and diffusion processes in the AlSi coating have proved as a significant problem. The paper presents a selected results of revealed parameters, which influenced the phase transformation during welding and fracture behavior of heat affected zone. In order to avoid the identified harmful effect of redistribution of Al and Fe, the limited acceptable parameters of coating was proposed. The influence of austenitization process was estimated and the real intensity of discussed effects was evaluated by experimental welding. eng
dc.format p. 183-193 eng
dc.language.iso eng
dc.publisher Univerzita Pardubice
dc.relation.ispartof Scientific papers of the University of Pardubice. Series B, The Jan Perner Transport Faculty. 18 (2012) eng
dc.rights open access eng
dc.title Material analyses of high strength steels for automotive safety parts eng
dc.title.alternative Material analyses von hochfesten stählen für sicherheit im automobilbereich parts ger
dc.type Article
dc.description.abstract-translated Vysokopevné martenzitické oceli po lisování za tepla jsou široce využívány pro bezpečnostní prvky automobilů, které se vyznačují vysokým poměrem pevnosti k hmotnosti a vysokou rázovou houževnatostí. Odolnost jednotlivých součástí je určena dynamickou pevností svarových spojů. Cílem této práce je analýza svařitelnosti těchto ocelí a jejich degradace v důsledku svařování. Hlavním problémem se ukazuje strukturní nehomogenita a difuze prvků z povlaku na bázi AlSi. V práci jsou předloženy výsledky analýz, kde je ukázána fázová přeměna během svařování a změna lomového chování v tepelně ovlivněné oblasti. Jako hlavní nepříznivý efekt je zjištěna redistribuce Al a Fe. Na základě toho byly navrženy vhodné prarametry povlaku. Vliv austenitizace byl odhadnut na základě reálných vzorků a ověřen na experimetálních svarech. cze
dc.description.abstract-translated Die martensitische hochfeste Stähle nach der Warmumformung werden derzeit häufig für Sicherheit Automobilkomponenten durch eine hohe Festigkeit-zu-Gewicht-Verhältnis und eine erhöhte Schlagfestigkeit gekennzeichnet werden. Die Haltbarkeit der einzelnen Teile wird durch dynamische Festigkeit der Verbindung bestimmt. Das Ziel der vorgestellten Analysen war Studie Schweißbarkeit martensitische Stähle und relevanten Abbauprozesse. Die strukturelle Heterogenität und Diffusionsprozesse in der AlSi-Beschichtung haben als wesentliches Problem erwiesen. Der Beitrag stellt eine ausgewählte Ergebnisse offenbarten Parameter, die die Phasenumwandlung beim Schweißen und Bruchverhalten Wärmeeinflusszone beeinflusst. Um die identifizierten schädliche Wirkung der Umverteilung von Al und Fe zu vermeiden, wurde die begrenzten akzeptabler Parameter der Beschichtung vorgeschlagen. Der Einfluss der Austenitisieren Prozess wurde geschätzt, und die wirkliche Intensität der Effekte diskutiert wurde durch experimentelle Schweißen ausgewertet. ger
dc.identifier.signature 47578-18
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published eng


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet