dc.contributor.author |
Schmidová, Eva |
|
dc.date.accessioned |
2014-01-20T13:44:26Z |
|
dc.date.available |
2014-01-20T13:44:26Z |
|
dc.date.issued |
2013 |
|
dc.identifier |
Univerzitní knihovna (studovna) |
|
dc.identifier.isbn |
978-80-7395-684-4 (tisk) |
|
dc.identifier.isbn |
978-80-7395-685-1 (online) |
|
dc.identifier.issn |
1211-6610 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/54118 |
|
dc.description.abstract |
The martensitic high strength steels after hot stamping are currently widely used for safety
automotive components characterized by a high strength-to-weight ratio and an increased resistance to impact. The durability of each parts is determined by dynamic strength of welded
joints. The objective of presented analyses was study of weldability of martensitic steels and
relevant degradation processes. The structural heterogeneity and diffusion processes in the AlSi
coating have proved as a significant problem. The paper presents a selected results of revealed
parameters, which influenced the phase transformation during welding and fracture behavior of heat affected zone. In order to avoid the identified harmful effect of redistribution of Al and Fe, the limited acceptable parameters of coating was proposed. The influence of austenitization process was estimated and the real intensity of discussed effects was evaluated by experimental welding. |
eng |
dc.format |
p. 183-193 |
eng |
dc.language.iso |
eng |
|
dc.publisher |
Univerzita Pardubice |
|
dc.relation.ispartof |
Scientific papers of the University of Pardubice.
Series B, The Jan Perner Transport Faculty. 18 (2012) |
eng |
dc.rights |
open access |
eng |
dc.title |
Material analyses of high strength steels for automotive safety parts |
eng |
dc.title.alternative |
Material analyses von hochfesten stählen für sicherheit im automobilbereich parts |
ger |
dc.type |
Article |
|
dc.description.abstract-translated |
Vysokopevné martenzitické oceli po lisování za tepla jsou široce využívány pro bezpečnostní prvky automobilů, které se vyznačují vysokým poměrem pevnosti k hmotnosti a vysokou rázovou houževnatostí. Odolnost jednotlivých součástí je určena dynamickou pevností svarových spojů. Cílem této práce je analýza svařitelnosti těchto ocelí a jejich degradace v důsledku svařování. Hlavním problémem se ukazuje strukturní nehomogenita a difuze prvků z povlaku na bázi AlSi. V práci jsou předloženy výsledky analýz, kde je ukázána fázová přeměna během svařování a změna lomového chování v tepelně ovlivněné oblasti. Jako hlavní nepříznivý efekt je zjištěna redistribuce Al a Fe. Na základě toho byly navrženy vhodné prarametry povlaku. Vliv austenitizace byl odhadnut na základě reálných vzorků a ověřen na experimetálních svarech. |
cze |
dc.description.abstract-translated |
Die martensitische hochfeste Stähle nach der Warmumformung werden derzeit häufig für Sicherheit Automobilkomponenten durch eine hohe Festigkeit-zu-Gewicht-Verhältnis und eine erhöhte Schlagfestigkeit gekennzeichnet werden. Die Haltbarkeit der einzelnen Teile wird durch
dynamische Festigkeit der Verbindung bestimmt. Das Ziel der vorgestellten Analysen war Studie
Schweißbarkeit martensitische Stähle und relevanten Abbauprozesse. Die strukturelle
Heterogenität und Diffusionsprozesse in der AlSi-Beschichtung haben als wesentliches Problem
erwiesen. Der Beitrag stellt eine ausgewählte Ergebnisse offenbarten Parameter, die die
Phasenumwandlung beim Schweißen und Bruchverhalten Wärmeeinflusszone beeinflusst. Um die identifizierten schädliche Wirkung der Umverteilung von Al und Fe zu vermeiden, wurde die
begrenzten akzeptabler Parameter der Beschichtung vorgeschlagen. Der Einfluss der Austenitisieren Prozess wurde geschätzt, und die wirkliche Intensität der Effekte diskutiert wurde durch experimentelle Schweißen ausgewertet. |
ger |
dc.identifier.signature |
47578-18 |
|
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
published |
eng |