Abstrakt:
Bakalářská práce pojednává o významu sebepoznávání v profesi zdravotně-sociální pracovník. V teoretické části práce jsou shrnuty informace zabývající se problematikou sebepoznání, je zde vysvětleno, co je to sebepoznání, jeho psychoterapeutické kořeny a metody sebepoznání. Velká část teoretické práce se věnuje sebepoznání, kde je specifikováno o jaké povolání se jedná a blíže se věnuje jeho problematice. V poslední teoretické kapitole
je vysvětleno, jaký význam má sebepoznání pro všechny pomáhající profese a jsou zde zdůrazněna specifika profese zdravotně-sociálního pracovníka právě s ohledem na sebepoznání. Do problematiky sebepoznání je zařazena i dovednost práce s delegovanou mocí, resp. problematiku moci, motivaci studia této profese a dopadu moci na klienty. Praktická část je věnována výzkumu. Cílem výzkumu je zjistit, jaký význam má pro zdravotně-sociálního pracovníka sebepoznání, a to pomocí strukturovaného rozhovoru s celkem 36 studenty I. ročníku, obor studia zdravotně-sociální pracovník a s 10 absolventy tohoto oboru Univerzity Pardubice, kteří dokončili kurz sebepoznání ve formě sociálně psychologického výcviku.