Abstrakt:
Tato bakalářská práce se zabývá hlavní linií Schelerova myšlení, zejména jeho
pojetím člověka, výchovy a vzdělání. Scheler je myslitel citu, což se odráží ve všech sférách jeho zkoumání. I svou metafyziku založil na citu, hodnotách a vědění. Vytváří ordo amoris neboli řád lásky, který staví proti rozumu, jenž byl mnohem více vyzdvihován. Právě rozum byl považován za to specifické, co odlišuje člověka od zvířat. Scheler ale ukazuje, že i u zvířat je možné najít zárodky inteligentního chování. Člověk má ale narozdíl od zvířete možnost říci NE, má schopnost nahlížet na svět jako celek. Stud má také pouze člověk, schopnost stydět se a červenat zvířatům nepřísluší, protože jsou více pudově založená. Dále Scheler popisuje pět hlavních idejí podstaty člověka - ideu
náboženskou, ideu homo sapiens, ideu homo faber, ideu člověka dionýského a ideu
člověka jako lidského sebevědomí. Cit se rovněž projevuje ve vzdělání, hlavně u sympatie,která je při vzdělávání důležitá. Máme tři druhy vědění, nejvýznamnější je vědění vzdělávající, které nás učí o podstatě věcí.