Obraz Nových náboženských hnutí v médiích. Situace v ČR v letech 1989-2009
Diplomová práceOmezený přístupDatum publikování
2011
Autoři
Vedoucí práce
Oponent
Název časopisu
Název svazku
Vydavatel
Univerzita Pardubice
Abstrakt
Tato práce se zabývá vlivem médií a antikultovních organizací na veřejný obraz nových náboženských hnutí mezi českou společností, tedy tím, jak je tento obraz vytvářen a jak se měnil v průběhu let 1989-2009. Zvláštní místo zde bude mít také obecný popis fungování novinářské tvorby, manipulační strategie, které novináři při popisu nových a nezavedených náboženských skupin používají, ale i popis průběhu tvorby "velké kauzy".
První kapitola je zaměřena na samotná masmédia. Je tu vysvětleno, jak média pracují, jaké jsou typy médií a jaká je jejich funkce ve společnosti. Samozřejmostí je také popis mediálních účinků a jejich vlivu na jednotlivce i celou společnost.
Druhá kapitola nabídne úvahu nad tím, jakou roli při vytváření mediálního obrazu hrají religionisté a antikultovní organizace. Nastíníme zde zároveň problematiku definice a užívání pojmů "nová náboženská hnutí", "sekta", "kult". Zároveň je tu představeno několik problematických tvrzení, ke kterým se novináři při své práci uchylují, a která mají největší vliv na zkreslení obrazu nových náboženství.
Závěrečná třetí kapitola shrnuje celý výzkum, nabízí typologii mediálních manipulací a náhled do tvorby tzv. "velké kauzy" kolem nových náboženských hnutí.
Rozsah stran
151 s.
ISSN
Trvalý odkaz na tento záznam
Projekt
Zdrojový dokument
Vydavatelská verze
Přístup k e-verzi
Práce není přístupná
Název akce
ISBN
Studijní obor
Religionistika
Studijní program
Filozofie
Signatura tištěné verze
D25661
Umístění tištěné verze
Univerzitní knihovna (sklad)
Přístup k tištěné verzi
Klíčová slova
nová náboženská hnutí, masmédia, vymývání mozku, stereotypy, antikultovní hnutí, new religious movements, mass media, brainwashing, stereotypes, anticult movements