Digitální knihovnaUPCE
 

Diplomové práce / Theses ARNMS FR (MgA.)

Permanentní URI k tomuto záznamuhttps://hdl.handle.net/10195/41411

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 24
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Transfer nástěnných maleb z kostela sv. Alžběty v Doupově historie a modelové restaurování
    (Univerzita Pardubice, 2023) Vodehnalová, Verena; Říhová, Vladislava
    První část diplomové práce dokumentuje rozšířený průzkum a historický náhled restaurování nástěnných maleb sejmutých v kostele sv. Alžběty a kostele sv. Wolfganga v Doupově a následné porovnání restaurátorské praxe zasazené do kontextu historického období s referenční dokumentací ze zásahu v kostele sv. Václava v Hustopečích. Druhá část práce prezentuje průběh restaurování sejmuté nástěnné malby z kostela sv. Alžběty z Doupova, která byla uložena v klášteře Plasy. Je zde nastíněna problematika snímaní maleb a problémy vzniklé s uložením po padesáti letech v depozitu.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Vliv skladování páleného vápna na jeho vlastnosti; restaurování části nástěnné malby Obrácení sv. Augustina v Subenu v Rakousku
    (Univerzita Pardubice, 2023) Urbanová, Lucie; Wichterlová, Zuzana
    Teoretická část práce se zabývá změnou složení a vlastností páleného vápna v čase, v závislosti na podmínkách skladování. Za účelem zkoumání byl proveden experiment, při kterém byly vzorky kusového páleného vápna umístěny ve čtyřech různých prostředích ke stárnutí. V podmínkách byl průběžně sledován hmotnostní nárůst vzorků, v určených časových intervalech byly vzorky analyzovány. Konkrétně se jednalo o test reaktivity, doplněný o granulometrii nevyhašených zbytků. Ve stejných časových intervalech byla provedena termická analýza (TG-SDT, DSC), mikrostruktura vzorků byla studována ve skenovacím elektronovém mikroskopu (SEM). Při hodnocení výsledků experimentu byly všechny metody testování vzájemně porovnány a diskutovány. Praktická část prace prezentuje komplexni restauratorsky zasah provedeny na vymezenem useku barokní nastenne malby Johanna Jakoba Zeillera v klášteře v Subenu (Rakousko). Konkrétně na nástěnné malbě s výjevem Obrácení sv. Augustina. Na malbě bylo v minulosti provedeno několik předchozích restaurátorských zásahů, se kterými bylo potřeba se vypořádat. Zásadním krokem při restaurování bylo odstranění předchozí fixáže vodním sklem.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Restaurování šedého stínovaného sgrafita na fasádě domu čp. 537 na Horním náměstí ve Slavonicích. Kritické srovnání současných způsobů provádění grafické dokumentace nástěnných maleb a povrchu architektury ve vybraných evropských zemích.
    (Univerzita Pardubice, 2021) Mathes, Josef; Wichterlová, Zuzana; Macounová, Dana
    První část se zabývá restaurováním sgrafitové výzdoby fasády domu č.p. 537 ve Slavonicích. V rámci diplomové práce byl zpracován vymezený úsek z celé fasády. Výzdoba byla provedena technikou stínovaného sgrafita šedo-bílé barevnosti. Před započetím restaurátorského zásahu se sgrafito nacházelo ve velice poškozeném stavu. Vrstvy původního sgrafita na moha místech zcela chyběla a tato místa byla v minulosti doplněna rekonstrukcemi. Pod většinou plochy dochovaného sgrafita se nacházely rozsáhlé dutiny, které ohrožovaly další existenci díla. Hlavní náplní zákroku bylo provedení zajištění dochovaných částí a jejich následná rekonstrukce a retušování sgrafita. Během zákroku byly odstraňovány druhotné tmely a vrstvy intonaca bianca. Na sgrafitové výzdobě byla provedena rozsáhlá injektáž a hloubková konsolidace. Na závěr byly provedeny rekonstrukce a retuše vytvořené na základě dohledaných podkladů a předloh. Druhá část diplomové práce se zabývá teorií zpracování grafických dokumentací. Tato část se zabývá způsobem zpracování a zaměřením grafických dokumentací s příkladem jejich zpracování v zahraničí. Zároveň je jejím cílem také vytvoření zásad týkajících se použití různých způsobů provedení grafického zákresu, použití vhodných znaků a barev, ale také vhodným zaměřením grafického zákresu vzhledem k zaznamenávaným fenoménům. Součástí druhé části diplomové práce je také vytvoření zásad pro zpracování grafických dokumentací a návod na vytvoření grafického zákresu pomocí programu Adobe Photoshop.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Reštaurovanie časti epitafu rodiny Hodějovských z Hodějova v kostole Narodenia sv. Jana Krstiteľa v Českom Rudolci. Technologické prevedenie polychrómie na štukovej časti anjela.
    (Univerzita Pardubice, 2021) Grančák, Marián; Bartůňková, Lucie; Kovařík, Zdeněk
    Diplomová práca je zameraná na reštaurovanie časti renesančného štukového epitafu Hodějovských z Hodějova. Renesančný epitaf, ktorý vznikol v roku 1582 sa nachádza v interiéri kostola Narození sv. Jana Křtitele v Českom Rudolci. Práca sa skladá z reštaurátorského prieskumu a dokumentácie. Následne je doplnená o fotografickú, grafickú a textovú prílohu. Teoretická časť diplomovej práce, ktorá nadväzuje na praktickú časť sa zaoberá experimentálnym skúmaním použitých zložiek a technologickým prevedením vybranej štukovej časti epitafu a jeho maliarskej farebnej vrstvy. V prvej časti sa zaoberá technikou renesančnej polychrómie na štuku alebo inom omietkovom podklade. Druhá časť sa sústredí na vyhodnotenia všetkých poznatkov a pokusov, ktoré sú následne praktizované na technologickej kópii diela z reštaurovanej časti epitafu.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Restaurování části sgrafitové výzdoby fasády domu čp. 536 ve Slavonicích Restaurování sgrafit ve druhé polovině 20. století - studie restaurátorských zásahů na vybraných fasádách
    (Univerzita Pardubice, 2021) Krhánková, Kateřina; Wichterlová, Zuzana
    První část této diplomové práce obsahuje restaurátorský průzkum a dokumentaci restaurá-torského zásahu na části fasády domu čp. 536 ve Slavonicích. V rámci restaurátorského zásahu proběhl odkryv a rozsáhlá konzervace původních omítek, nevhodné doplňky byly odstraněny a nahrazeny novou kompatibilní rekonstrukcí, provedenou na základě dochova-ných fragmentů, historických fotografií a grafických předloh. Druhá část této práce se zabývá opět technikou sgrafita, a to zejména postupem jeho restaurování. Na základě průzkumu tří objektů a metodologické rešerše jsou zmapovány fenomény, které měly vliv na postupy restaurování sgrafit ve 2. polovině 20. století.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Restaurování skleněné mozaiky s motivem racka z dolní stanice lanovky na Pastýřskou stěnu v Děčíně. Restaurování kamenné mozaiky Ptačí rodina v ulici Lidická v Litomyšli. Technická fotografie v UV, IR záření a falešných barvách.
    (Univerzita Pardubice, 2020) Svoboda, David; Vojtěchovský, Jan
    Praktická část diplomové práce prezentuje komplexní restaurování dvou mozaik z rozdílných materiálů. Mozaiku na panelu z mačkaných skleněných kostek od Vladimíra Petráčka s názvem Racek, která byla umístěna ve spodní části vestibulu výtahu na Pastýřskou stěnu v Děčíně. Druhá mozaika byla zhotovena z kombinovaných druhů materiálů, je osazena na fasádě domu v ulici Lidická 913 v Litomyšli. Její autorkou je Ludmila Jandová. Teoretická část je zaměřena na vybrané techniky širokospektrální fotografie v UV-VIS-IR oblastech spektra realizované pomocí upraveného digitálního fotoaparátu, zvláště pak na UV a IR fotografii a tvorbu falešných barev.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Reštaurovanie maľby sv. Vojtecha na severozápadnej fasáde Suchardovho domu v Novej Pake, Injektážne malty modifikované ľahčenými plnivami na vyplnenie dutín vo vápenných omietkach
    (Univerzita Pardubice, 2018) Rajtárová, Romana; Wichterlová, Zuzana; Válek, Jan
    Diplomová práca pozostáva z dvoch častí, praktickú a teoretickú. Praktická časť prezentuje prieskum a reštaurovanie nástennej maľby Sv. Vojtecha na severozápadnej fasáde Suchardovho domu v meste Nová Paka. Dielo pochádza z roku 1896 . Autor diela nie je známy. Teoretická časť je zameraná na testovanie a porovnanie injektážnych mált s obsahom ľahčeného plniva na vápennú omietku a rešerš literatúry na danú tému. Prvá časť sa zaoberá testovaním vybraných ľahčených plnív. V druhej časti sú testované miešané malty s použitím NHL 2, modifikované komerčné malty Ledan TC1 Plus, Vapo Inject a dve komerčné malty určené na injektáž veľkých dutín Ledan Ristat Extra a Boiacca Iniezione Leggera. Ako ľahčené plnivá boli do mált použité Poraver, Liaver a Perlit.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Restaurování nástěnné malby s motivem "sv. Václav" v Nové Pace na čelní fasádě muzea
    (Univerzita Pardubice, 2018) Beranová, Anežka; Wichterlová, Zuzana; Šlézová, Táňa
    Praktická část této práce se zabývá restaurováním nástěnné malby s motivem sv. Václava na fasádě městského muzea v Nové Pace. Jedná se o malbu z roku 1896, autorem konceptu malby je Stanislav Sucharda. Na malbě byl proveden průzkum invazivními i neinvazivními restaurátorskými metodami, na základě jeho výsledků byla malba restaurována. Hlavním problémem, který bylo nutné řešit při restaurování, byla nesoudržnost omítky a množství dutin lokalizovaných zejména v okolí tmelů. Dalším bodem byla rozsáhlá rekonstrukce barevné vrstvy malby. Teoretická část se zabývá neinvazivním průzkumem polí 5 a 6 na Emauzském cyklu. Jde o cyklus gotických nástěnných maleb v klášteře Na Slovanech v Praze, malby pocházejí z doby Karla IV. Předmětem průzkumu byla historie maleb, předchozí restaurátorské zásahy, původní technika a současný stav. Pro průzkum byly použity pouze neinvazivní metody. Průzkum byl proveden in situ, dále byly shromážděny archivní materiály, pomocí kterých byl zrekonstruován vývoj maleb ve 20. století.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Restaurování nástěnné malby - nástěnná malba ve štukovém poli nad vchodem do tzv. Tencallova sálu. Možnosti odstranění druhotných vápenných nátěrů z vápenných podkladů.
    (Univerzita Pardubice, 2018) Škrabalová, Adéla; Wichterlová, Zuzana; Součková, Magdalena
    Diplomová práce prezentuje průběh restaurování nástěnné malby v tzv. Tencallově sále na státním zámku Červená Lhota. Jde o nástropní malbu ve štukovém poli v severovýchodní části místnosti s motivem Amoreta. Malířská výzdoba z konce 17. století je provedena technikou fresco-secco a je pravděpodobně dílem italského malíře Giacoma Tencally. V průběhu času byla malba překryta několika vrstvami druhotných nátěrů. Diplomová práce sestává ze dvou částí. První část zahrnuje restaurátorský průzkum díla a dokumentaci provedeného restaurátorského zásahu. Druhá část se zabývá problematikou možností odstraňování druhotných vápenných nátěrů z vápenných podkladů, a to jak v teoretické, tak i experimentální rovině, a blíže se zaměřuje především na chemické metody čištění, konkrétně na využití chelatačních činidel