Studijní obor:Technologie a management v dopravě a telekomunikacích
Abstrakt:
Disertační práce se zabývá celkovým pojetím nákladů vztaženého k osobní dopravě ze strany uživatele a ze strany dopravního systému. První část je věnována komplexnímu pojetí zpoplatnění ve vztahu k dopadům na uživatele, kde definuje základní pojmy a vysvětluje specifikace zákazníka a uživatele včetně základních vazeb, které jsou pak dále rozpracovány. Je zde vysvětleno klíčování nákladů ve dvou rovinách. První rovina vnímá dopravu jako odvětví, kde nákladový systém tvoří náklady dopravců, infrastruktury, uživatelů dopravy a externí náklady. Druhý pohled je z hlediska spotřebovávaných statků a faktorů, které ovlivňují chování uživatele dopravy. Ať už jsou to faktory, které ovlivňují vlastní přepravu, nebo vztahující se k vlastnostem, či vlastní náklady uživatele v kontextu jeho rozhodování. Z hlediska sledování nákladů veřejných financí bylo důležité rozebrat jednotlivé daně a poplatky jak ve všeobecné rovině, tak přímo ve vztahu k dopravě včetně zpoplatnění silniční a železniční dopravy. Další část je podrobně věnována nákladům souvisejících s dopravou ze strany veřejného sektoru, počínaje státním rozpočtem, jeho skladbou, návaznosti financování dopravy konče rozborem nákladů jednotlivých krajů v návaznosti na dopravní infrastrukturu či dopravní obslužnost. Pro doplnění poznání nákladů byla zkoumána kvantifikace ekonomických dopadů nezahrnutých v přímých nákladech. V rámci popisu externalit byla uvedena jak část externích nákladů, tak i externích přínosů, včetně možných postupů a metod pro jejich internalizaci. Dále byla snaha o vzájemné porovnání vkládaných prostředků a příjmů čerpaných od uživatelů do dopravy. Zde byly shledány určité disproporce ve vykazování jednotlivých údajů, hlavně na úrovni krajů, proto byla v následující kapitole věnována této záležitosti značná pozornost, která vyústila v metodický postup. Pro specifikování jednotlivých vazeb byl navrhnut dopravní model, kde byly popsány jednotlivé vazby a závislosti včetně popisu rozhodovacího procesu uživatele dopravy.