The Catholic Church’s War with Democracy

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Flis, Andrzej
dc.date.accessioned 2009-12-21T12:36:04Z
dc.date.available 2009-12-21T12:36:04Z
dc.date.issued 2007
dc.identifier.isbn 978-80-7194-994-7
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10195/35321
dc.format s. 40-61 cze
dc.language.iso eng
dc.publisher Univerzita Pardubice cze
dc.relation.ispartof Pantheon. 2, 2007 cze
dc.rights bez omezení cze
dc.subject katolická církev cze
dc.subject demokracie cze
dc.subject papežové cze
dc.subject náboženská svoboda cze
dc.title The Catholic Church’s War with Democracy eng
dc.title.alternative Boj katolické církve s demokracií cze
dc.type Article eng
dc.description.abstract-translated V roce 1791 papež Pius VI odsoudil princip svobody a rovnosti občanů hlásanou francouzským Národním shromážděním, neboť se domníval, že je „v rozporu s Božím zákonem“. Tímto způsobem také začal více než sto padesát let trvající boj papežství s liberalismem a se zřízením republiky. Názor, že demokracie i lidská práva jsou v rozporu s křesťanstvím neúnavně vyjadřovali všichni papežové až do poloviny 20. století. Po vypuknutí francouzské revoluce katolická církev souhlasila s využitím křesťanství ke službě monarchiím, aby byl udržen jejich archaický, feudální společenský řád a na oplátku požadovala na státních institucích upevnění její náboženské moci a její privilegovanou politickou pozici. I po pádu monarchistického systému v Evropě na začátku 20. století se Vatikán stále křečovitě držel starého typu politiky, která časem nabyla karikaturní povahy a zdegenerovala až tak hluboce, že dokonce podporovala pravicové i fašistické diktatury. V roce 1963 papež Jan XXIII vůbec poprvé v dějinách církve uznal, že demokratický řád je v souladu s biblickou zásadou, že „všechna moc pochází od Boha“ a II. Vatikánský koncil začal obhajovat „nezadatelná lidská práva“. Díky této nové politice mohla římská kurie účinněji bránit náboženskou svobodu katolických křesťanů žijících v zemích bývalého východního (komunistického) bloku, které potíraly náboženství administrativním způsobem, právní šikanou a politickou převahou. Po pádu komunismu v roce 1989 katolická církev obnovila svůj neústupný boj s demokratickým pojetím státu, znovu považovaným pro křesťanství za „nepřítele číslo jedna“. Papež Jan Pavel II. označil západní kulturu za „civilizaci smrti“, a jím vedená církev přistoupila k uzavíraní taktických spojenectví se svými nedávnými náboženskými nepřáteli v čele s islámem, s nimiž by společně útočila na liberální ideologii států Evropské unie. cze
dc.peerreviewed yes
dc.publicationstatus published eng


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet