Zobrazit minimální záznam
dc.contributor.author |
Ježek, Jindřich |
|
dc.date.accessioned |
2009-12-10T15:26:34Z |
|
dc.date.available |
2009-12-10T15:26:34Z |
|
dc.date.issued |
2008 |
|
dc.identifier |
Univerzitní knihovna (studovna) |
cze |
dc.identifier.issn |
1211-6610 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/35251 |
|
dc.description.abstract |
The cost access to pricing comes out from the idea that the price should cover the costs on realization and sales of transport service and consequently enable the carrier to get the adequate profit. It comes from the principle of social justice or maximization of private or social welfare.
The economic of the welfare looks at the pricing at a wider view: price is a method of distribution of resources which maximizes the social welfare rather then the carriers welfare. In some cases, when the service is provided by a public transport company, the social welfare may be equal to the minimization of the carriers welfare.
The pricing of transport service is one of very important planned decisions which influence the profit and the prosperity of transport company. It is complicated and complex problem because the price fixation is not only the question of cost calculation (and relevant surcharge calculation) but also the question of demand and competitors price. |
eng |
dc.format |
s. 87-96 |
cze |
dc.format |
p. 87-96 |
eng |
dc.language.iso |
eng |
|
dc.publisher |
Univerzita Pardubice |
cze |
dc.relation.ispartof |
Scientific papers of the University of Pardubice. Series B, The Jan Perner Transport Faculty. 13 (2007) |
eng |
dc.rights |
Bez omezení |
cze |
dc.subject |
Tvorba cen |
cze |
dc.subject |
přepravní služby |
cze |
dc.subject |
nákladové přístupy |
cze |
dc.subject |
ekonomika blahobytu |
cze |
dc.title |
The system of transport costs and prices |
eng |
dc.title.alternative |
Systém dopravních nákladů a cen |
cze |
dc.type |
Article |
eng |
dc.description.abstract-translated |
Nákladový přístup k tvorbě cen vychází z myšlenky, že cena by měla minimálně pokrýt náklady realizace a odbytu přepravní služby a současně umožnila dopravci realizovat přiměřený zisk. Vychází se zde tedy z principu jakési sociální spravedlnosti neboli maximalizace společenského nebo soukromého blahobytu.
Ekonomika blahobytu má na cenotvorbu širší pohled: cena je metodou rozdělování zdrojů, která spíše maximalizuje společenský blahobyt než jednoduše blahobyt dodavatele. V některých případech, je-li služba dodávaná veřejným dopravním podnikem může být společenský blahobyt roven minimalizaci blahobytu dopravce.
Určování cen za přepravní služby je jedním ze závažných plánových rozhodnutí, která ovlivňují zisk a prosperitu dopravního podniku nebo firmy. Jde o složitý a komplexní problém, protože stanovení ceny není pouze otázkou kalkulace vlastních nákladů a k ním stanovení přirážky, ale i zohlednění poptávky a cen konkurence. |
cze |
dc.identifier.signature |
47578-13 |
|
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
published |
eng |
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit minimální záznam
|
Vyhledávání
Procházet
-
Vše v Digitální knihovně
-
Tato kolekce
Můj účet
|