Život české menšiny a českých menšinových škol v severovýchodních Čechách (1918-1938)

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisor Jiránek, Tomáš
dc.contributor.author Mědílková, Michaela
dc.date.accessioned 2009-06-22T15:24:24Z
dc.date.available 2009-06-22T15:24:24Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier Univerzitní knihovna (sklad) cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10195/33368
dc.description.abstract Ve své práci jsem se zabývala sledováním života české menšiny v oblasti severovýchodních Čech. Život českého obyvatelstva v období první republiky v oblasti s převážně německy osídleného Trutnovska jsem sledovala v několika oblastech. Organizace podporující život české menšiny jako například Národní jednota severočeská mě zajímaly jako organizace všestranně podpůrné. Informačním zdrojem pro poznání toho, čím se zabývali Češi v dané oblasti, jak žili, byl časopis Naše menšiny, kterému jsem věnovala téměř celou jednu kapitolu práce. Dále jsem se věnovala zájmovým činnostem menšinářů. Jednalo se především o aktivity sportovního rázu, dále o ochotnické divadlo, osvětu, zábavu. Tím vším prolínaly české menšinové školy, jejich žáci, jejich učitelé, ale i jejich příznivci. České menšinové školy neměly význam pouze svou pedagogickou činností, ale pomáhaly také rozvíjet kulturní život české menšiny. Čeští menšinoví učitelé působili mimo školu v odborech Národní jednoty severočeské, ve vzdělávacích spolcích, byli členy Sokola, Dělnické tělovýchovné jednoty, knihovních rad a osvětových komisí, pořádali divadelní představení pro děti i dospělé, atd. Podle průzkumu provedeného roku 1924 Svazem učitelstva státních škol vykonával jeden menšinový učitel průměrně šest nejrůznějších funkcí. Stranou nemohli zůstat ani významní představitelé české menšiny na Trutnovsku. Vybrala jsem ty, kteří svou prací skutečně podpořili život českých lidí, například J. M. Vlčka, MUDr. Josefa Moravce. To vše se promítalo do historického vývoje meziválečného Československa. Všichni ti, kteří zde, ve smíšeném území žili, bavili se a usilovali o pěkný každodenní život, mají můj obdiv. cze
dc.format 137 s. cze
dc.format.extent 11651195 bytes cze
dc.format.mimetype application/pdf cze
dc.language.iso cze
dc.publisher Univerzita Pardubice cze
dc.rights Pouze v rámci univerzity cze
dc.subject Czech minorities eng
dc.subject National fellowship of northern Bohemia eng
dc.subject Czech minority schools eng
dc.subject north-east region of the Czech Republic eng
dc.subject české menšiny cze
dc.subject Národní jednota severočeská cze
dc.subject české menšinové školy cze
dc.subject Trutnovsko cze
dc.title Život české menšiny a českých menšinových škol v severovýchodních Čechách (1918-1938) cze
dc.title.alternative Life of Czech minority and Czech minority schools in the northeast Bohemia (1918-1938) eng
dc.type diplomová práce cze
dc.contributor.referee Macková, Marie
dc.date.accepted 2009
dc.description.abstract-translated My work centres on following the life of the Czech minority in the north-east region of the Czech Republic. I followed the life of the Czech citizens in the time of the First Republic in this region, which was inhabited mainly by German speaking population, from several different points of view. Organizations supporting the life of the Czech minority, such as National fellowship of northern Bohemia, caught my attention because they offered general support. Information source for discovering what the Czechs in this region did, how they lived, was a magazine called Our minorities, to which I dedicated almost a whole chapter of my work. Further on, I took interest in pastimes of the minority. These include mainly sport activities, amateur theatre, enlightenment, entertainment. The Czech minority schools penetrated all these areas of interest, together with their teachers, students and also their sympathizers. The Czech minority schools were not important only because of their pedagogical activity, but they also helped to develop cultural life of the Czech minority group. The Czech minority teachers took part in sections of National fellowship of northern Bohemia, in educational groups, they were members of Sokol, of Workers physical education fellowship, of library boards, they organized theatrical performances for children and adults, and so on. According to a survey carried out in 1924 by State schools teachers association, one minority school teacher performed on average six different functions. Also a number of influential representatives of the Czech minority in the north-east region of the Czech Republic could not stand aside. I chose those who really supported the life of the Czech through their work, such as J. M. Vlček or MUDr. Josef Moravec. All these things were projected into historical development of the Czechoslovak Republic between the two world wars. All the people who lived, enjoyed their daily life and struggled to live a normal life in that mixed region, have my admiration. eng
dc.description.department Katedra historických věd cze
dc.thesis.degree-discipline Kulturní dějiny cze
dc.thesis.degree-name Mgr. cze
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Pardubice. Fakulta filozofická cze
dc.identifier.signature D20266
dc.thesis.degree-program Historické vědy cze
dc.description.grade Dokončená práce s úspěšnou obhajobou cze


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet