Zobrazit minimální záznam
dc.contributor.advisor |
Jiránek, Tomáš |
|
dc.contributor.author |
Mědílková, Michaela
|
|
dc.date.accessioned |
2009-06-22T15:24:24Z |
|
dc.date.available |
2009-06-22T15:24:24Z |
|
dc.date.issued |
2009 |
|
dc.identifier |
Univerzitní knihovna (sklad) |
cze |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/33368 |
|
dc.description.abstract |
Ve své práci jsem se zabývala sledováním života české menšiny v oblasti severovýchodních Čech. Život českého obyvatelstva v období první republiky v oblasti s převážně německy osídleného Trutnovska jsem sledovala v několika oblastech. Organizace podporující život české menšiny jako například Národní jednota severočeská mě zajímaly jako organizace všestranně podpůrné. Informačním zdrojem pro poznání toho, čím se zabývali Češi v dané oblasti, jak žili, byl časopis Naše menšiny, kterému jsem věnovala téměř celou jednu kapitolu práce. Dále jsem se věnovala zájmovým činnostem menšinářů. Jednalo se především o aktivity sportovního rázu, dále o ochotnické divadlo, osvětu, zábavu. Tím vším prolínaly české menšinové školy, jejich žáci, jejich učitelé, ale i jejich příznivci. České menšinové školy neměly význam pouze svou pedagogickou činností, ale pomáhaly také rozvíjet kulturní život české menšiny. Čeští menšinoví učitelé působili mimo školu v odborech Národní jednoty severočeské, ve vzdělávacích spolcích, byli členy Sokola, Dělnické tělovýchovné jednoty, knihovních rad a osvětových komisí, pořádali divadelní představení pro děti i dospělé, atd. Podle průzkumu provedeného roku 1924 Svazem učitelstva státních škol vykonával jeden menšinový učitel průměrně šest nejrůznějších funkcí. Stranou nemohli zůstat ani významní představitelé české menšiny na Trutnovsku. Vybrala jsem ty, kteří svou prací skutečně podpořili život českých lidí, například J. M. Vlčka, MUDr. Josefa Moravce. To vše se promítalo do historického vývoje meziválečného Československa. Všichni ti, kteří zde, ve smíšeném území žili, bavili se a usilovali o pěkný každodenní život, mají můj obdiv. |
cze |
dc.format |
137 s. |
cze |
dc.format.extent |
11651195 bytes |
cze |
dc.format.mimetype |
application/pdf |
cze |
dc.language.iso |
cze |
|
dc.publisher |
Univerzita Pardubice |
cze |
dc.rights |
Pouze v rámci univerzity |
cze |
dc.subject |
Czech minorities |
eng |
dc.subject |
National fellowship of northern Bohemia |
eng |
dc.subject |
Czech minority schools |
eng |
dc.subject |
north-east region of the Czech Republic |
eng |
dc.subject |
české menšiny |
cze |
dc.subject |
Národní jednota severočeská |
cze |
dc.subject |
české menšinové školy |
cze |
dc.subject |
Trutnovsko |
cze |
dc.title |
Život české menšiny a českých menšinových škol v severovýchodních Čechách (1918-1938) |
cze |
dc.title.alternative |
Life of Czech minority and Czech minority schools in the northeast Bohemia (1918-1938) |
eng |
dc.type |
diplomová práce |
cze |
dc.contributor.referee |
Macková, Marie |
|
dc.date.accepted |
2009 |
|
dc.description.abstract-translated |
My work centres on following the life of the Czech minority in the north-east region of the Czech Republic. I followed the life of the Czech citizens in the time of the First Republic in this region, which was inhabited mainly by German speaking population, from several different points of view. Organizations supporting the life of the Czech minority, such as National fellowship of northern Bohemia, caught my attention because they offered general support. Information source for discovering what the Czechs in this region did, how they lived, was a magazine called Our minorities, to which I dedicated almost a whole chapter of my work. Further on, I took interest in pastimes of the minority. These include mainly sport activities, amateur theatre, enlightenment, entertainment. The Czech minority schools penetrated all these areas of interest, together with their teachers, students and also their sympathizers. The Czech minority schools were not important only because of their pedagogical activity, but they also helped to develop cultural life of the Czech minority group. The Czech minority teachers took part in sections of National fellowship of northern Bohemia, in educational groups, they were members of Sokol, of Workers physical education fellowship, of library boards, they organized theatrical performances for children and adults, and so on. According to a survey carried out in 1924 by State schools teachers association, one minority school teacher performed on average six different functions. Also a number of influential representatives of the Czech minority in the north-east region of the Czech Republic could not stand aside. I chose those who really supported the life of the Czech through their work, such as J. M. Vlček or MUDr. Josef Moravec. All these things were projected into historical development of the Czechoslovak Republic between the two world wars. All the people who lived, enjoyed their daily life and struggled to live a normal life in that mixed region, have my admiration. |
eng |
dc.description.department |
Katedra historických věd |
cze |
dc.thesis.degree-discipline |
Kulturní dějiny |
cze |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
cze |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Pardubice. Fakulta filozofická |
cze |
dc.identifier.signature |
D20266 |
|
dc.thesis.degree-program |
Historické vědy |
cze |
dc.description.grade |
Dokončená práce s úspěšnou obhajobou |
cze |
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit minimální záznam
|
Vyhledávání
Procházet
-
Vše v Digitální knihovně
-
Tato kolekce
Můj účet
|