Zdrojový dokument:Scientific papers of the University of Pardubice. Series B, The Jan Perner Transport Faculty. 5 (1999)
ISSN:1211-6610
Abstrakt:
V příspěvku je podáno posouzení a analýza možných příčin výskytu lomů žlábkových kolejnic, které byly po 18-ti měsících provozu navařeny austenitickým materiálem typu 18%Cr-8%Ni-6%Mn a ve kterých se po navaření a následném podbíjení objevilo velké množství příčných prasklin, probíhajících přes celý profil kolejnice. Na základě provedených matelografických a fraktografických analýz a z porovnání naměřených hodnot základních mechanických vlastností lze za příčiny těchto lomů považovat jak defekty v samotné použité kolejnicové oceli, tak zvýšenou hladinu tahových napětí, vnesených při ohýbání svařených kolejnic do oblouku poměrně malého poloměru, při navařování austenitického materiálu (bez předehřevu a za nepříznivých klimatických podmínek) i při následném podbíjení předmětného úseku tramvajové tratě.