Abstrakt:
Práce je zaměřena na současnou religiozitu západní společnosti a konzumerizmus jako jeho pevnou a formativní součást. Při popisu alternativních náboženství autorka vychází z Waardenburgova rozdělení náboženství na explicitní a implicitní směry. Hlavní částí práce je defininování konzumerismu, popis jeho kořenů, formy a zejména kvazireligiozních aspektů, manipulace a projevů. Konzumerizmus je popsán jako ideologický a manipulativní směr, který je široce rozšířený právě v západní společnosti. Některé praktiky, které uvnitř konzumerizmu vznikají, mají zřetelný religiózní charakter. Druhá polovina práce se věnuje reakcím explicitních náboženství na toto nově vzniklé paradigma. Zmiňuje hlavní formy alternativ a rezistence, které se vyskytují v boji s tímto světonázorem a možnosti přizpůsobení religiozity novým potřebám postmoderní společnosti. Závěrečná část se zaměřuje na tzv.alternativní religiozitu, kterou představují klientská náboženství. Jejich vznik a popularita přímo souvisí s konzumerizmem a komercionalizací náboženství.