Studijní obor:Dopravní management, marketing a logistika
Abstrakt:
Bakalářská práce dokumentuje vývoj obchodní činnosti v nákladní železniční dopravě v různých historických epochách vývoje železnice. Analyzuje současnou organizaci obchodní činnosti nejen u největšího českého železničního dopravce Českých drah, ale také u vzorku vybraných tuzemských a zahraničních železničních dopravních podniků. Zároveň mapuje postavení jednotlivých železničních dopravních podniků na dopravním a přepravním trhu. Na základě této analýzy a dalších poznatků byl vytvořen návrh možné optimalizace obchodní činnosti v železniční nákladní dopravě Českých drah a zároveň navržena nová organizační struktura obchodního úseku tohoto dopravce. Součástí práce je také podrobný popis požadavků na odborné znalosti obchodních manažerů a pracovníků marketingu spolu s doporučeními pro dosažení cílového stavu. Změna způsobu organizace obchodní činnosti Českých drah v nákladní dopravě se jeví jako velice důležitá. Je podpořena i připravovaným vyčleněním služeb v nákladní dopravě a přepravě do dceřiné společnosti ČD Cargo. Cílem vytvoření dceřiné společnosti je nejen ekonomická a právní čitelnost a vysoká operativnost, ale tímto aktem by se zároveň měl otevřít prostor pro rozvoj nových aktivit bez pouhého omezování se na doposud tradiční aktivity železničního dopravce.