Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
VOLNÁ IMPROVIZACE Z PERSPEKTIVY VIZUÁLNÍ ANTROPOLOGIE: IMPROVIZACE V REÁLNÉM ČASE.

Diplomová práceopen access
dc.contributor.advisorŠavelková, Lívia
dc.contributor.authorJež, Aleš
dc.contributor.refereePetráň, Tomáš
dc.date.accepted2020-09-08
dc.date.accessioned2020-09-16T14:29:03Z
dc.date.available2020-09-16T14:29:03Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-08-17
dc.description.abstractV diplomové práci se zabývám pracovní metodou a současným fenoménem "zvukové improvizace tvořené v reálném čase". Z perspektivy smyslové, sonické a vizuální antropologie se zamýšlím nad rolí komunikace, smyslů a exprese v otevřeném procesu improvizace. Zaměřuji se na současnou scénu v prostředí pardubického Divadla 29. V průběhu práce jsem si položil otázku, jaké vztahy panují mezi intuicí a smyslovým vnímáním v otevřeném procesu zvukové improvizace tvořené v reálném čase? Odpověď předkládám prostřednictvím textové a audiovizuální formy. K audiovizuální formě jsem přistupoval z hlediska metod vizuální antropologie - "sensory ethnography" a "sonic ethnography", které metodologicky vytvářejí dokumentární formu s názvem "Esej o volné improvizaci". Při tvorbě audiovizuální eseje jsem reagoval na široké zvukového spektrum a vnímal volné trajektorie mentálních dynamismů lidské mysli. Prostřednictvím objektivu kamery jsem se zapojil do interakce s hráči a v otevřeném procesu imaginace osciloval mezi východisky imaginární reality filmu a imaginární reality improvizace. Prostřednictvím společného dialogu s hudebníky vznikl prostor pro vyjasnění některých specifik v rámci pojmového uchopení improvizace, doplňující audiovizuální a textovou formu diplomové práce. Zaznamenané dialogy v digitální podobě se v procesu postprodukce prolínají se zvuky hudebních nástrojů, rozličných praktik, získanou zkušeností a imaginací, kterou tvoří matadoři improvizační scény jako Thomas Lehn, Martin Küchen, Liudas Mock?nas, George Cremashi, Miro Tóth, Rafal Mazur a další. V dalších tezích se mimo jiné zabývám historickými souvislostmi spojenými s rolí hudební improvizace, zejména se změnami v poslední polovině 20. století. Věnuji se myšlenkovým a metodologickým proměnám na poli hudební improvizace. Rovněž pracuji s prameny a koncepty, které doplňují kontext k uvedeným rozhovorům pořízených v rámci audiovizuálního tvorby. Vybrané myšlenky, koncepty a jejich souvislosti spojené s hudební improvizací čerpám z literatury od J. Cage "Silence" nebo D. Bailey - "And the story od free improvisation", kde například Bailey odlišuje "ne-idiomatickou volnou improvizaci" od improvizace chápané jako součást jazzu nebo jiných žánrů. Dále se v rámci vizuální antropologie inspiruji teoretickými prameny od Sarah Pink - Doing Sensory Ethnography, Schneidera a Christopera Wrighta - "Between Art and Anthropology" nebo Esejí o vizuální antropologií od Tomáše Petráně.cze
dc.description.abstract-translatedIn diploma thesis I am interesting in the contemporary phenomenon of "sonic improvisation creating in real time". From the point of view of sensory, sonic and visual anthropology, I am thinking about the role of communication, senses and expression in the process of improvisation. I am focus on the contemporary scene of improvisation at the Theater 29 - Pardubice, Czech Republic. As part of the methodology, I tried to develop visual approaches within "sensory ethnography" and "sonic ethnography," which I used for creating audiovisual documentary called "Essay on Free Improvisation." In the audiovisual documentary I responded to a spectrum of sounds and futher perceive a free trajectories of the mental dynamisms of the human mind. Through the camera lens I was engage in interaction with the contemporary players. Based on mutual interaction in the space, I was oscillating between imaginary reality of film and the imaginary reality of free improvisation within an open process of imagination. In made interviews, the musicians clarified some of a specifics of free improvisation in the perception of space-time. Within the post-production I subsequently transformed most of interviews into a documentary narrative with a musical instruments, various practices, experiences and imaginations, made up of matadors of the scene - for instance Thomas Lehn, Martin Küchen, Liudas Mock?nas, George Cremashi, Miro Tóth, Rafal Mazur and many others. Thesis also consider a historical context associated with a role of musical improvisation - especially in the last half of the 20th century. Focus on thinking about ideas of transformations and changes within sound improvisation, which complement practical audiovisual part of thesis. In the context of ideas and concepts within sound theory I came out from literature as J. Cage "Silence" or D. Bailey - "And the story from free improvisation,". Bailey distinguishes "non-idiomatic free improvisation" from improvisation understood as part of jazz or other genres. In case of visual anthropology, I was inspire by theoretical sources from Sarah Pink - Doing Sensory Ethnography, Schneider and Christoper Wright - "Between Art and Anthropology" or Essay on Visual Anthropology by Tomáš Petráň.eng
dc.description.defenceStudent představil diplomovou práci. Následovalo přečtení posudků vedoucího práce a oponenta, na které student reagoval. Nakonec proběhla diskuse. Student práci obhájil.cze
dc.description.departmentFakulta filozofickácze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.format94 s. (241 038 znaků)
dc.identifier.stag35338
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/76455
dc.language.isocze
dc.publisherUniverzita Pardubicecze
dc.rightsbez omezenícze
dc.subjectVizuální esej o volné improvizacicze
dc.subjectvizuální antropologiecze
dc.subjectsmyslová etnografiecze
dc.subjectzvuková etnografiecze
dc.subjectantropologie smyslůcze
dc.subjectimprovizace v reálném časecze
dc.subjectne-idiomatická improvizacecze
dc.subjectDivadlo 29cze
dc.subjectVisual essay on freejazz improvisationeng
dc.subjectvisual anthropologyeng
dc.subjectsensory ethnographyeng
dc.subjectsonic ethnographyeng
dc.subjectfreejazz improvisationeng
dc.subjectnon-ideomatic improvisationeng
dc.subjectimprovisation creating in real-timeeng
dc.subjectTheatre 29eng
dc.thesis.degree-disciplineSociální antropologiecze
dc.thesis.degree-grantorUniverzita Pardubice. Fakulta filozofickácze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programSociologiecze
dc.titleVOLNÁ IMPROVIZACE Z PERSPEKTIVY VIZUÁLNÍ ANTROPOLOGIE: IMPROVIZACE V REÁLNÉM ČASE.cze
dc.title.alternativeFREE IMPROVISATION FROM PERSPECTIVE OF VISUAL ANTHROPOLOGY: MUSIC CREATING IN REAL TIME.eng
dc.typediplomová prácecze
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 3 z 3
Načítá se...
Náhled
Název:
Diplomova_prace_-_Ales_Jez.pdf
Velikost:
5.24 MB
Formát:
Adobe Portable Document Format
Popis:
Plný text práce
Načítá se...
Náhled
Název:
SavelkovaL_Volna_improvizace_2020.pdf
Velikost:
135.68 KB
Formát:
Adobe Portable Document Format
Popis:
Posudek vedoucího práce
Načítá se...
Náhled
Název:
Posudek_oponenta_Jez.docx
Velikost:
15.02 KB
Formát:
Microsoft Word XML
Popis:
Posudek oponenta práce