Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
New approach to assessment of railway vehicle dynamical response in the course of passing over turnout

Konferenční objektopen accesspeer-reviewedpublished version
dc.contributor.authorZelenka, Jaromírcze
dc.contributor.authorHába, Alešcze
dc.contributor.authorKohout, Martincze
dc.date.accessioned2017-05-11T10:55:37Z
dc.date.available2017-05-11T10:55:37Z
dc.date.issued2016eng
dc.description.abstractIn the course of a vehicle passing over a turnout, a significantly difference of dynamical response appears in vertical direction. Although a frog is the most loaded part of each turnout, a switch area is equally important part of a turnout from this point of view; so called suspended support of the switch area is tested at new turnout structures. The methodology for determination of the equivalent loading of a turnout frog in the course of a vehicle passing has been developed to evaluation of the frog loading. A vertical acceleration measured on the wheelset axle box of a vehicle passing over the frog is an input parameter for the calculation of the equivalent loading. Assessment of a vehicle dynamical response during passing over the suspended part in the switch area is also based on the vertical dynamical response measurement detected by acceleration sensors located on the wheelset axle box but this response is evaluated by statistical methods. Actually in cooperation with a turnout producer and one of the train operators, the turnouts of several types and in different operational condition are monitored since 2014 with application of the mentioned methodology. The reference vehicle for the monitoring of selected turnouts is an electric locomotive of axle load 22 t. The verification of optimized design of some turnouts in terms of loading of their parts is the main purpose of this research.eng
dc.description.abstract-translatedAbstract: Při průjezdu vozidla výhybkou dochází ke značně rozdílným dynamickým účinkům ve svislém směru Jedním z nejvíce namáhaných konstrukčních prvků každé výhybky je hrot srdcovky, nejméně významnou částí výhybky je však z tohoto pohledu také tzv. výměnová část, tedy oblast jazyku výhybky, u které se u nových výhybek zkouší tzv. zpružnění. Za účelem hodnocení namáhání srdcovkové části výhybky byla vyvinuta metodika pro stanovení tzv. ekvivalentního zatížení při průjezdu kolejového vozidla. Vstupním parametrem pro tuto metodu hodnocení je svislé zrychlení měřené na ložiskové skříni dvojkolí. Hodnocení dynamické odezvy vozidla při průjezdu zpružněnou částí výhybky je také založeno na měření svislé dynamické odezvy měřené prostřednictvím snímačů zrychlení na ložiskové skříni dvojkolí, posuzuje se však statisticky. Ve spolupráci s výrobcem a jedním z dopravců jsou od roku 2014 výše uvedenými metodami sledovány a porovnávány výhybky různých typů, a to jak nové tak i provozně opotřebené. Jako referenční vozidlo je využito elektrické lokomotivy s nápravovou hmotností 22 t. Účelem je ověřit optimalizované konstrukce vybraných výhybek z hlediska namáhání jejich částí.cze
dc.event22nd International Conference on Engineering Mechanics (09.05.2016 - 12.05.2016)eng
dc.formatp. 602-605eng
dc.identifier.isbn978-80-87012-59-8eng
dc.identifier.issn1805-8248eng
dc.identifier.obd39878450eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/67392
dc.identifier.wos000379986700147
dc.language.isoengeng
dc.peerreviewedyeseng
dc.publicationstatuspublished versioneng
dc.publisherÚstav termomechaniky AV ČR, v. v. i.eng
dc.relation.ispartofEngineering Mechanics 2016 : 22nd International Conferenceeng
dc.relation.publisherversionhttp://www.engmech.cz/2016/im/doc/proceedings_2016.pdf
dc.rightsopen accesseng
dc.subjectturnouteng
dc.subjectfrogeng
dc.subjectrailway vehicleeng
dc.subjectaccelerationeng
dc.subjectmeasurementeng
dc.subjectvýhybkacze
dc.subjectsrdcovkacze
dc.subjectkolejové vozidlocze
dc.subjectzrychlenícze
dc.subjectměřenícze
dc.titleNew approach to assessment of railway vehicle dynamical response in the course of passing over turnouteng
dc.title.alternativeNové přístupy k hodnocení dynamické odezvy kolejového vozidla při průjezdu výhybkoucze
dc.typeConferenceObjecteng
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
im2016.pdf
Velikost:
1.56 MB
Formát:
Adobe Portable Document Format