Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Pedagogické principy J. A. Komenského a jejich uplatňování v praxi

Závěrečná práceopen access
Načítá se...
Náhled

Datum

Autoři

Králová, Žaneta

Název časopisu

ISSN časopisu

Název svazku

Nakladatel

Univerzita Pardubice

Výzkumné projekty

Organizační jednotky

Číslo časopisu

Abstrakt

Tato práce se zabývá pedagogickými principy, obsaženými v díle Jana Amose Komenského (1592–1670) a pokusy o jejich uplatňování ve výukové praxi samotným Komenským. V prvním období své pedagogické činnosti ve vlasti (do roku 1628), se Komenský pokoušel o realizaci encyklopedických a slovníkových projektů (Theatrum universitatis rerum, Thesaurus linguae bohemicae), které však nikdy nedokončil. Po odchodu do polského Lešna v roce 1628 obrátil svou snahu směrem k vytvoření pravidel pro výuku na školách, jejímž výsledkem je především dílo Didactica magna (Velká didaktika). Didaktické principy zde uvedené dále rozvíjí i ve svých dalších dílech (Informatorium školy mateřské, Janua linguarum reserata, Methodus linguarum novissima, Schola pansophica atd.). Pobyt v Blatném Potoku v Uhrách v letech 1650–1654 mu dal příležitost pokusit se uplatnit teoretické principy své metody v praxi. I přesto, že tento experiment neskončil úspěšně, jsou výsledkem jeho působení na potocké škole dvě díla trvalé hodnoty (Orbis pictus, Schola ludus), vycházející z Komenského záměru podávat učivo hravou a zábavnou formou. V závěrečném období svého života v Amsterodamu obrací Komenský svou snahu především k vytvoření programu všenápravy celé společnosti; všenápravné ideje však prolínají i jeho celoživotním pedagogickým dílem.

Popis

Klíčová slova

Jan Amos Komenský, vzdělávání, výchova, školy, Jan Amos Comenius, education, upbringing, school

Citace

Permanentní identifikátor

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By