Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Statistical aspects of gap-acceptance theory for unsignalized intersection capacity

ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpublished
dc.contributor.authorKrbalek, Milan
dc.contributor.authorHobza, Tomas
dc.contributor.authorPatocka, Miroslav
dc.contributor.authorKrbálková, Michaela
dc.contributor.authorApeltauer, Jiri
dc.contributor.authorGroverova, Nikola
dc.date.accessioned2023-07-12T13:18:36Z
dc.date.available2023-07-12T13:18:36Z
dc.date.issued2022
dc.description.abstractWe partially correct and significantly deepen the Siegloch's method (1973), which is currently used to determine the capacity of unsignalized intersections. Taking into account current knowledge about microstructure of vehicular traffic flows we suggest Generalized Inverse Gaussian distribution as a theoretically and empirically substantiated alternative to the exponential distribution of priority-stream clearances, considered in Siegloch's original methodology. Furthermore, we formulate a statistical model for gap-acceptance theory and present a series of validated theoretical calculations leading to general formulas for proportion and statistical distribution of priority-stream clearances that exactly k minor-stream vehicles have utilized for their inclusion maneuver (accepted-clearance distribution of order k). Using up-to-date empirical data-sets we test hypotheses of priority-stream clearance-distribution and analyze sample acceptanceratios and empirical distribution of accepted clearances. By means of an original concept we finally estimate an implicit acceptance-rule, with the help of which a minor-street driver is deciding on acceptance/rejection of an offered priority-clearance.eng
dc.description.abstract-translatedTento článek částečně koriguje a výrazně prohlubuje Sieglochovu metodu (1973), která se v současnosti používá pro stanovení kapacity světelně neřízených křižovatek. S přihlédnutím k současným znalostem o mikrostruktuře dopravního proudu navrhuje zobecněné inverzní Gaussovo rozdělení jako teoreticky a empiricky podloženou alternativu k exponenciálnímu rozdělení světlostí v prioritním pruhu, uvažovanému v původní Sieglochově metodologii. Dále formuluje statistický model pro teorii akceptování mezer a předkládá řadu ověřených teoretických výpočtů vedoucích k obecným vztahům pro dílčí statistická rozdělení světlostí v prioritním pruhu, které právě k vozidel využilo pro svůj manévr začlenění (rozdělení akceptovaných mezer řádu k). Pomocí aktuálních empirických datových sad testujeme hypotézy o rozdělení světlostí v prioritním pruhu a analyzujeme akceptační poměry a empirická rozdělení akceptovaných mezer. Pomocí původního konceptu nakonec odhadneme implicitní akceptační pravidlo, pomocí kterého se řidič na vedlejší komunikaci rozhoduje o využití/nevyužití nabízené mezery na hlavní komunikaci.cze
dc.formatnestránkovánocze
dc.identifier.doi10.1016/j.physa.2022.127043
dc.identifier.issn0378-4371
dc.identifier.obd39888110
dc.identifier.scopus2-s2.0-85124795731
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/81279
dc.identifier.wos000793454600006
dc.language.isoeng
dc.peerreviewedyeseng
dc.publicationstatuspublishedeng
dc.publisherElsevier Science BVeng
dc.relation.ispartofPhysica A : Statistical Mechanics and its Applications, volume 594, issue: 127043eng
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.1016/j.physa.2022.127043
dc.rightspouze v rámci univerzitycze
dc.subjectgap acceptanceeng
dc.subjectunsignalized intersectioneng
dc.subjectvehicular headway modellingeng
dc.subjectintersection capacityeng
dc.subjectSiegloch's methodologyeng
dc.subjectAkceptování mezercze
dc.subjectneřízená křižovatkacze
dc.subjectmodelování dopravního prouducze
dc.subjectkapacita křižovatkycze
dc.subjectSieglochova metodologiecze
dc.titleStatistical aspects of gap-acceptance theory for unsignalized intersection capacityeng
dc.title.alternativeStatistické aspekty teorie akceptování mezer pro kapacitu světelně neřízené křižovatkycze
dc.typeArticleeng
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
1-s2.0-S0378437122001078-main.pdf
Velikost:
2.06 MB
Formát:
Adobe Portable Document Format