Publikace: Výchova a vzdělávání dívek na cestě k moderní občanské společnosti : genderové a sociální aspekty procesu socializace mládeže v období 1774-1868
Disertační práceopen accessNačítá se...
Datum
Autoři
Stráníková, Jana
Název časopisu
ISSN časopisu
Název svazku
Nakladatel
Univerzita Pardubice
Abstrakt
Disertační práce se věnuje vzdělávání a výchově dívek v době v epoše zániku stavovské společnosti a zrodu moderní občanské společnosti. Zachycuje požadavky na genderovou roli ženy v prostředí řemeslnických středních vrstev, u měšťanské inteligence a částečně i dolních vrstev a sleduje, nakolik tyto požadavky ovlivnily proces socializace dívek - ve škole a v rodině. Soustřeďuje se především na prostředí městských a maloměstských řemeslníků. Práci tvoří dvě ústřední kapitoly - v první jsou na základě dobové literatury a korespondence definovány požadavky na roli ženy, resp. objem jejich znalostí a dovedností a úroveň gramotnosti a následující kapitola popisuje proces socializace dívek ve škole a v rodině, roli četby a náboženství při jejich edukaci. Problematika vzdělávání, výchovy a genderové role ženy je sledována v době od zavedení povinné školní docházky v roce 1774 po reformu školství v roce 1868, teritoriálně je vymezena na území Čech.
Popis
Klíčová slova
dějiny, výchova, vzdělávání, školství, socializace, genderová role ženy, střední vrstvy, řemeslnictvo, Čechy, 19. století, history, education, schooling, educational system, socialization, gender female role, middle class, craftsmen, Bohemia, 19th century