Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
„Ich mit der reparation des figural chori schon verfertiget“. Nástěnné malby Jana Jiřího Etgense v Rajhradu u Brna

ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpostprint
dc.contributor.authorŠeferisová Loudová, Michaelacze
dc.contributor.authorVojtěchovský, Jancze
dc.contributor.authorLesniaková, Petracze
dc.contributor.editornull, nullcze
dc.date.accessioned2025-10-07T11:08:59Z
dc.date.issued2024cze
dc.description.abstractPříspěvek představuje výsledky restaurátorského, materiálového a uměleckohistorického průzkumu nástěnných maleb nad hudebním kůrem v západní části chrámu sv. Petra a Pavla v Rajhradu u Brna (Andělský koncert, Oslava sv. Agáty a Oslava sv. Floriána), jež vytvořil roku 1726 malíř a freskař Jan Jiří Etgens (1691–1757). Průzkum byl zaměřen zejména na zjištění původní techniky díla a technologických postupů, které zde byly použity. Výsledky průzkumu prokázaly, že originální malba byla vytvořena technikou fresco-secco, a odpovídá dobové praxi známé ze zachovaných raně novověkých návodů i ze současných průzkumů nástěnných maleb středoevropského okruhu v době 18. století. Jednotlivé elementy díla (omítkové vrstvy, rytá podkresba, pigmenty, způsob malířského podání) korespondují s tiskem vydanými instrukcemi pro malíře nástěnných maleb v traktátu Andrey Pozza (1642–1709) Perspectiva pictorum atque architectorum (1693–1700), jenž je v tomto případě doložen přímo v Etgensově vlastnictví. Při mikroskopické analýze byly nalezeny jak doklady práce do čerstvé omítky (prolnutí barevné vrstvy a omítky), [10] tak i přítomnost vyloučeného uhličitanu vápenatého pod barevnou vrstvou (tzv. vápenná kůže), která potvrzuje, že ve freskové technice byla malba nanášena nejen na zcela čerstvě nanesené intonaco, ale i poté, kdy omítka vysychala, nebo již zcela vyschla. [11] Za ojedinělé lze označit odhalení vzácné sinopie, u níž je téměř s jistotou možné konstatovat, že pochází přímo z Etgensovy ruky. Zároveň bylo provedeno studium druhotných zásahů do původní malby, která byla převrstvena nebývale vysokým počtem pozdějších přemaleb. Ty zahrnovaly, jak ukázala nová interpretace dochovaného malířova dopisu objednavateli [Příloha], i Etgensovy autorské opravy provedené krátce po dokončení maleb. Podstatnou součástí průzkumu se tak stalo rozlišení druhotných zásahů, přičemž byla využita mimo jiné tzv. technická fotografie. Široká škála postupů této neinvazivní zobrazovací metody, užívané typicky při zkoumání závěsných či deskových obrazů nebo polychromií, byla v tomto případě aplikována při průzkumu díla z oblasti barokní nástěnné malby.cze
dc.description.abstract-translatedThe text presents the results of restoration, material and art-historical research of the wall paintings above the choir loft in the western part of the Church of SS. Peter and Paul in Rajhrad near Brno (The Concert of Angels, The Apotheose of St. Agatha and The Apotheose of St. Florian), created in 1726 by the painter and fresco artist Johann Georg Etgens (1691–1757). The research was mainly aimed at identifying the original technique of the work and the technological processes used. The results of the research showed that the original painting was created using the fresco-secco technique, and corresponds to contemporary practice known from surviving early modern instructions and from recent surveys of wall paintings of the Central European region from the eighteenth century. The elements of the work, including plaster layers, engraved underdrawings, pigments, and the manner of painting, correspond to the printed instructions for mural painters in Andrea Pozzo’s (1642–1709) treatise Perspectiva pictorum atque architectorum (1693–1700), a copy of which Etgens provably had in his possession. Microscopic analysis revealed evidence of the paint layer blending with the fresh plaster and the presence of calcium carbonate deposit under the paint layer, known as lime-skin. This confirms that the fresco technique was used not only on freshly applied intonaco but also on drying or completely dried plaster. The discovery of a rare sinopia, which can almost certainly be attributed to Etgens, is unique. Simultaneously, a study was conducted on secondary interventions in the original painting, which had an unusually high number of later overpaintings. These included Etgens’s original corrections made shortly after the paintings were completed, as a new interpretation of the surviving letter from the painter to his commissioner has shown. Therefore, an important aspect of the research was to distinguish secondary interventions, using technical photography among other methods. This non-invasive imaging technique, commonly used to examine hanging or panel paintings or polychromies, was used in this case to survey a Baroque wall painting.eng
dc.formatp. 34-52cze
dc.identifier.doi10.54759/ART-2024-0103cze
dc.identifier.issn0049-5123cze
dc.identifier.obd39891076cze
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/86309
dc.identifier.wos001252794400003cze
dc.language.isoczecze
dc.peerreviewedyescze
dc.project.IDGA21-13208S/Barokní nástěnná malba mezi teorií a praxícze
dc.publicationstatuspostprintcze
dc.relation.ispartofUmeni-Art, volume 72, issue: 1cze
dc.relation.publisherversionhttps://www.umeni-art.cz/cz/issue-detail/1-3tLsbKcze
dc.rightsPráce není přístupnácze
dc.subjectbaroko, nástěnná malba, Jan Jiří Etgens, Rajhrad, technikacze
dc.subjectbaroque, wall painting, Jan Jiří Etgens, Rajhrad, Czech Republik, techniqueeng
dc.title„Ich mit der reparation des figural chori schon verfertiget“. Nástěnné malby Jana Jiřího Etgense v Rajhradu u Brnacze
dc.title.alternative‘Ich mit der reparation des figural chori schon verfertiget‘: Wall Paintings by Jan Jiří Etgens in Rajhrad near Brnoeng
dc.typearticlecze
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
Technika_nastennych_maleb_Jana.pdf
Velikost:
3.52 MB
Formát:
Adobe Portable Document Format