Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Modelling driver propensity for traffic accidents: a comparison of multiple regression analysis and fuzzy approach

Článekopen accesspeer-reviewedpostprint (accepted manuscript)
dc.contributor.authorČubranić-Dobrodolac, Marjanacze
dc.contributor.authorŠvadlenka, Liborcze
dc.contributor.authorČičević, Svetlanacze
dc.contributor.authorDobrodolac, Momčilocze
dc.date.accessioned2020-03-19T12:44:03Z
dc.date.available2020-03-19T12:44:03Z
dc.date.issued2019eng
dc.description.abstractThis research proposes an assessment and decision support model to use when a driver should be examined about their propensity for traffic accidents, based on an estimation of the driver's psychological traits. The proposed model was tested on a sample of 305 drivers. Each participant completed four psychological tests: the Barratt Impulsiveness Scale (BIS-11), the Aggressive Driving Behaviour Questionnaire (ADBQ), the Manchester Driver Attitude Questionnaire (DAQ) and the Questionnaire for Self-assessment of Driving Ability. In addition, participants completed an extensive demographic and driving survey. Various fuzzy inference systems were tested and each was defined using the well-known Wang-Mendel method for rule-base definition based on empirical data. For this purpose, a programming code was designed and utilized. Based on the obtained results, it was determined which combination of the considered psychological tests provides the best prediction of a driver's propensity for traffic accidents. The best of the considered fuzzy inference systems might be used as a decision support tool in various situations, such as in recruitment procedures for professional drivers. The validity of the proposed fuzzy approach was confirmed as its implementation provided better results than from statistics, in this case multiple regression analysis.eng
dc.description.abstract-translatedTento výzkum navrhuje model hodnocení a podpory rozhodování, který by se měl použít, když by měl být řidič vyšetřen ohledně jejich náchylnosti k dopravním nehodám, na základě odhadu psychologických vlastností řidiče. Navržený model byl testován na vzorku 305 ovladačů. Každý účastník absolvoval čtyři psychologické testy: stupnice Barratt Impulsiveness Scale (BIS-11), Dotazník agresivního chování při řízení (ADBQ), Dotazník chování řidiče v Manchesteru (DAQ) a Dotazník pro sebehodnocení schopnosti řídit. Kromě toho účastníci absolvovali rozsáhlý demografický a řidičský průzkum. Byly testovány různé fuzzy inferenční systémy a každý byl definován pomocí známé Wang-Mendelovy metody pro definici pravidla na základě empirických dat. Za tímto účelem byl navržen a využit programovací kód. Na základě získaných výsledků bylo určeno, která kombinace uvažovaných psychologických testů poskytuje nejlepší predikci sklonu řidiče k dopravním nehodám. To nejlepší z uvažovaných fuzzy inferenčních systémů by mohlo být použito jako nástroj pro podporu rozhodování v různých situacích, například při postupech náboru profesionálních řidičů. Platnost navrženého fuzzy přístupu byla potvrzena, protože jeho implementace poskytla lepší výsledky než ze statistik, v tomto případě vícenásobné regresní analýzy.cze
dc.identifier.doi10.1080/17457300.2019.1690002eng
dc.identifier.issn1745-7300eng
dc.identifier.obd39884118eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/74851
dc.identifier.wos000496108600001eng
dc.language.isoengeng
dc.peerreviewedyeseng
dc.publicationstatuspostprint (accepted manuscript)eng
dc.publisherTaylor and Franciseng
dc.relation.ispartofInternational Journal of Injury Control and Safety Promotion, volume 2019, issue: listopadeng
dc.relation.publisherversionhttps://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17457300.2019.1690002?journalCode=nics20eng
dc.rightsopen accesseng
dc.subjectTraffic accidentseng
dc.subjectroad safetyeng
dc.subjectdriving behavioureng
dc.subjectfuzzy systemseng
dc.subjectfuzzy rules based on dataeng
dc.subjectmultiple regressioneng
dc.subjectDopravní nehodycze
dc.subjectbezpečnost na silnicíchcze
dc.subjectjízdní chovánícze
dc.subjectfuzzy systémycze
dc.subjectfuzzy pravidla založená na datechcze
dc.subjectvícenásobná regresecze
dc.titleModelling driver propensity for traffic accidents: a comparison of multiple regression analysis and fuzzy approacheng
dc.title.alternativeModelování sklonu řidiče k dopravním nehodám: srovnání vícenásobné regresní analýzy a fuzzy přístupucze
dc.typeArticleeng
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
Main_Document_with_full_author_details_and_affiliations.pdf
Velikost:
1 MB
Formát:
Adobe Portable Document Format
Popis: