Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Simulation of wheel-rail contact conditions on experimental equipment

Článekopen accesspeer-reviewedpostprint
dc.contributor.authorVoltr Petr
dc.date.accessioned2016-11-14T08:20:38Z
dc.date.available2016-11-14T08:20:38Z
dc.date.issued2016
dc.description.abstractThe paper is focused on equipment used in experimental research in the field of rail vehicles. Such equipment often replace the wheel or the rail (or both) with substitutive bodies, e.g. discs of different dimensions and profiles. The main aim of this study is to present an analysis of contact conditions of such bodies with the purpose to reduce (or at least identify) the differences from the conditions of actual railway operation. Firstly, an overview of properties of experimental equipment is given, together with theoretical basis of the most important differences with the use of Hertzian contact for comparison. This is followed by analysis of three selected situations encountered in research work of the author; these include substitution of straight rail with a roller (rotating rail), influence of pressure between contacting bodies upon coefficient of friction and the problem of inducing full sliding with respect to the torque of the driving motors. In conclusion, it is stated that selected quantities may be kept at the values typical for real operation, but not all of them at the same time. It appears particularly suitable to maintain the correct value of pressure (normal stress) in the contact area because of material loading, frictional conditions as well as slope of adhesion characteristics.eng
dc.description.abstract-translatedČlánek je zaměřen na vybavení využívané v experimentálním výzkumu v oboru kolejových vozidel. U takových experimentálních zařízení se kolo nebo kolejnice (či obojí) nahrazuje jinými tělesy, např. kotouči s odlišnými rozměry nebo geometrií. Hlavním cílem této studie je představit rozbor kontaktních podmínek náhradních těles za účelem zmenšení (či alespoň identifikace) odlišností od podmínek skutečného železničního provozu. V první části je uveden přehled vlastností zkušebních zařízení spolu s teoretickým podložením nejdůležitějších odlišností, přičemž se pro srovnání využívá Hertzova teorie. Následuje rozbor tří vybraných situací z nedávno řešených výzkumných úloh; tyto zahrnují náhradu rovné kolejnice kladkou (rotující kolejnicí), vliv tlaku v kontaktu na součinitel tření a možnost vyvození plného prokluzu vzhledem k momentu hnacích motorů. V souhrnu se ukazuje, že u zvolených veličin lze zachovat hodnoty typické pro skutečný provoz, nikoli však u všech současně. Jako obzvlášť výhodné se ukazuje zachovat hodnotu tlaku (normálového napětí) v kontaktní ploše, a to z pohledu zatížení materiálu, třecích podmínek i sklonu adhezní charakteristiky.cze
dc.formatp. 77-82eng
dc.identifier.issn1336-7943
dc.identifier.obd39876171
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/66673
dc.language.isoeng
dc.peerreviewedyeseng
dc.publicationstatuspostprinteng
dc.relation.ispartofŽelezničná doprava a logistika, volume 2015, issue: 2eng
dc.relation.publisherversionhttp://zdal.uniza.sk/images/zdal/archiv/zdal_2015_02.pdf
dc.rightsopen accesseng
dc.subjectadhesioneng
dc.subjectfrictioneng
dc.subjectrotating raileng
dc.subjecttest equipmenteng
dc.subjectwheel-rail contacteng
dc.subjectadhezecze
dc.subjecttřenícze
dc.subjectrotující kolejnicecze
dc.subjectzkušební zařízenícze
dc.subjectkontakt kolo-kolejnicecze
dc.titleSimulation of wheel-rail contact conditions on experimental equipmenteng
dc.title.alternativeSimulace podmínek kontaktu kola a kolejnice na experimentálních zařízeníchcze
dc.typeArticleeng
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
ZDAL_EN_PV.pdf
Velikost:
476.19 KB
Formát:
Adobe Portable Document Format