Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
A novel anti-slip control approach for railway vehicles with traction based on adhesion estimation with swarm intelligence

Článekopen accesspeer-reviewedpublished version
dc.contributor.authorZirek, Abdulkadir
dc.contributor.authorOnat, Altan
dc.date.accessioned2021-05-15T18:38:22Z
dc.date.available2021-05-15T18:38:22Z
dc.date.issued2020
dc.description.abstractAnti-slip control systems are essential for railway vehicle systems with traction. In order to propose an effective anti-slip control system, adhesion information between wheel and rail can be useful. However, direct measurement or observation of adhesion condition for a railway vehicle in operation is quite demanding. Therefore, a proportional-integral controller, which operates simultaneously with a recently proposed swarm intelligence-based adhesion estimation algorithm, is proposed in this study. This approach provides determination of the adhesion optimum on the adhesion-slip curve so that a reference slip value for the controller can be determined according to the adhesion conditions between wheel and rail. To validate the methodology, a tram wheel test stand with an independently rotating wheel, which is a model of some low floor trams produced in Czechia, is considered. Results reveal that this new approach is more effective than a conventional controller without adhesion condition estimation.eng
dc.description.abstract-translatedŘízení protiskluzových ochran je u trakčních kolejových vozidel zcela zásadní. Pro účely návrhu efektivního systému řízení protiskluzové ochrany je užitečná znalost adhezních podmínek mezi kolem a kolejnicí. Přímé měření těchto podmínek v provozu vozidel je však náročné. Proto byl v rámci této studie navržen proporcionálně-integrační kontroler, který současně pracuje s navrženým algoritmem založeným na principu swarm intelligence. Tento přístup umožňuje stanovit optimum adhezní charakteristiky takovým způsobem, že hodnota referenčního skluzu na vstupu do kontroleru může být stanovena v závislosti na adhezních podmínkách mezi kolem a kolejnicí. Za účelem validace metodiky byl využit tramvajový zkušební stav, který je modelem pohonu české tramvaje s nezávisle otáčivými koly. Výsledky ukazují, že tento nový přístup je efektivnější než běžné kontrolery, které neumožňují provádět odhad adhezních podmínek.cze
dc.formatnestránkovánocze
dc.identifier.doi10.1007/s40534-020-00223-w
dc.identifier.issn2662-4745
dc.identifier.obd39885736
dc.identifier.scopus2-s2.0-85096471399
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/77258
dc.identifier.wos000592574700002
dc.language.isoengeng
dc.peerreviewedyeseng
dc.publicationstatuspublished versioneng
dc.publisherSPRINGEReng
dc.relation.ispartofRAILWAY ENGINEERING SCIENCE, volume Vol. 28, issue: Issue 4eng
dc.relation.publisherversionhttps://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s40534-020-00223-w.pdfeng
dc.rightsopen access (CC BY 4.0)eng
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectadhesion estimationeng
dc.subjecttraction controleng
dc.subjectanti-slip controleng
dc.subjectrailway vehicleseng
dc.subjectroller-rigseng
dc.subjectswarm intelligenceeng
dc.subjectodhad adhezních podmínekcze
dc.subjectřízení trakcecze
dc.subjectprotiskluzová ochranacze
dc.subjectkolejová vozidlacze
dc.subjectkladkové zkušební stavycze
dc.subjectswarm intelligencecze
dc.titleA novel anti-slip control approach for railway vehicles with traction based on adhesion estimation with swarm intelligenceeng
dc.title.alternativeNový přístup k regulaci protiskluzové ochrany kolejových vozidel založený na stanovení adhezních podmínek s využitím principů swarm intelligencecze
dc.typeArticleeng
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
Zirek-Onat2020_Article_ANovelAnti-slipControlApproach.pdf
Velikost:
2.81 MB
Formát:
Adobe Portable Document Format