Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Role začínající učitelky v mateřské škole

Bakalářská práceopen access
Načítá se...
Náhled

Datum

Autoři

Čukanová, Nikola

Název časopisu

ISSN časopisu

Název svazku

Nakladatel

Univerzita Pardubice

Výzkumné projekty

Organizační jednotky

Číslo časopisu

Abstrakt

Bakalářská práce pojednává o adaptaci a začleňování nově nastupující učitelky do podmínek mateřské školy. Práce je pojata z pohledu začínající učitelky, která vedla terénní výzkum za použití metody autoetnografie, rozhovorů a zúčastněného pozorování. Jedná se o autoetnotrafický popis prvních šesti měsíců v novém prostředí a v nové roli, tedy vedle vlastního procesu adaptace zahrnuje také přiblížení vybraných specifik zkoumaného prostředí, jichž si výzkumnice všímá. Po půlročním výzkumu studentka dospěla k závěrům, že pro dobrou adaptaci je vhodné mít příjemné prostředí a kolektiv, který začínajícím učitelkám pomůže a poradí v jejich začátcích. Důležité je, aby učitelky chodily do práce rády a s úsměvem a nebyly celou dobu ve stresu. Pro dobrou adaptaci je toho třeba více, například odhodlání samotné učitelky, její motivace, adekvátní ohodnocení. V těchto začátcích si studentka formuje vztah k dané práci, získává nové vzorce chování, které bude dále reprodukovat, jak ve vztahu k dětem, rodičům i ke kolegyním.

Popis

Klíčová slova

učitel, mateřská škola, adaptace, stres, kolektiv, sebereflexe, autoetnografie, teacher, kindergarten, adaptation, stress, team, self-reflection, autoetnography

Citace

Permanentní identifikátor

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By