Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Demokratie im Klassenzimmer

Článekpeer-reviewedpublished
Načítá se...
Náhled

Datum

Autoři

Borchert, Manfred

Název časopisu

ISSN časopisu

Název svazku

Nakladatel

Univerzita Pardubice

Výzkumné projekty

Organizační jednotky

Číslo časopisu

Abstrakt

Manfred Borchert, jeden z předních tvůrců koncepce volné německé školy, dlouholetý učitel a zakladatel Volné školy v Bochumi a tajemník Evropského fóra pro svobodu ve výchově (EFFE) se ve svém příspěvku, který byl přednesen v rámci přednáškového cyklu na Pedagogické fakultě UK v Praze v roce 2000 ve spolupráci se Vzdělávací nadací Jana Husa (Brno), zabývá problematikou míry demokracie ve školách. V úvodu postihuje možnosti demokratičnosti školy jako instituce a na základě názorů J. Deweye prezentuje praktické řešení školy jako demokratické instituce, přičemž využívá příkladů z reformně pedagogického hnutí. Hlavním smyslem textu je prezentace praktických příkladů z působení vybraných škol (Summerhill, Volné školy v Německu, Sudbury Valley School v USA a freinetovské školy), přičemž bohatě využívá vlastních zkušeností. V závěru textu uvádí Borchert některé předpoklady pro úspěšné zavádění demokratických životních a pracovních forem do školy. Práce je opatřena rozšiřující bibliografií.

Popis

Klíčová slova

pedagogické směry, demokracie, školské systémy, reformní pedagogika

Citace

Permanentní identifikátor

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By