Publikace: Health and school difficulties of children in foster care in the experience of their foster parents
ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpostprint| dc.contributor.author | Faltová, Barbora | cze |
| dc.contributor.author | Mojžíšová, Adéla | cze |
| dc.contributor.author | Holá, Jana | cze |
| dc.contributor.author | Shuranová, L | cze |
| dc.contributor.author | Čermák, Zdeněk | cze |
| dc.date.accessioned | 2025-10-07T10:05:00Z | |
| dc.date.issued | 2024 | eng |
| dc.description.abstract | The period of compulsory school attendance is a mentally very challenging period for children in foster care, which can be impacted by complex developmental trauma stemming from the child's experience in foster care with cumulative and chronic traumatic events in his/her biological family. These events have taken place over a long period of time in interpersonal relationships usually related to caregivers, in the form of abandonment of the child by the caregiver, changing caregivers, lack of safe space and necessary support for the child from the family and school, and/or deficiencies in the provision of coordinated health and social care for both the child and the foster parents. The paper presents research findings supported by a statistical analysis of health and school difficulties in children in foster care related to their school attendance. The purpose of the research was to support the quality and coordination of services of non-profit organizations providing social, health and educational services to foster families and their children during school attendance to support the school success and well-being of children. The study was implemented as part of a dissertation at the University of South Bohemia in České Budějovice in the Czech Republic on the topic of promotion of the health, social and psychological well-being of school-aged children in the context of their school and family environment. The authors carried out a questionnaire survey in the Czech Republic among a selected sample of respondents, who were foster parents of children aged 6 to 15 attending primary school in the Pardubice Region. In a total sample of 102 respondents, we identified two different groups. One group – 64 respondents with healthy children and another group – 38 respondents with children with health difficulties. The aim of the research was to compare the assessments of the intensity of school difficulties of children in foster care in groups of respondents with or without a child with health difficulties or mental illness in their foster care. The hypothesis of a difference in assessments of school difficulties in children with/without health difficulties was formulated and statistically tested (H0: ratings of the intensity of difficulties are the same in both groups). Statistical testing of the hypothesis utilised the non-parametric Mann-Whitney test with the test results being significant at the level of significance p<0.05. Correlation was observed for each difficulty and exploratory cluster analysis shows their interrelationships. The study results according to the foster parents' assessment show a high intensity of difficulties of school-aged children in foster care in their inclusion in the classroom in establishing relationships with classmates (p-value =0.9), in a negative attitude towards learning and lack of motivation to learn (p-value =0.7) experiencing nervousness, internal tension and staying focused when learning. In addition, when comparing the groups of respondents with healthy children and children who have health difficulties/mental illness, there was a statistically significantly higher intensity of difficulties in the group of respondents with children with health difficulties when doing prep work for the classes (p-value =0.00075) | eng |
| dc.description.abstract-translated | Období povinné školní docházky je pro děti v pěstounské péči psychicky velmi náročné období, které může být ovlivněno komplexním vývojovým traumatem pramenícím ze zkušenosti dítěte v pěstounské péči s kumulativními a chronickými traumatickými událostmi v jeho biologické rodině. Tyto události se odehrávají dlouhodobě v mezilidských vztazích obvykle souvisejících s pečujícími osobami, v podobě opuštění dítěte pečující osobou, střídání pečovatelů, nedostatku bezpečného prostoru a potřebné podpory pro dítě ze strany rodiny a školy, a/nebo nedostatky v poskytování koordinované zdravotní a sociální péče jak o dítě, tak o pěstouny. Příspěvek prezentuje výsledky výzkumu podpořené statistickou analýzou zdravotních a školních potíží u dětí v pěstounské péči souvisejících s jejich školní docházkou. Účelem výzkumu bylo podpořit kvalitu a koordinaci služeb neziskových organizací poskytujících sociální, zdravotní a vzdělávací služby pěstounským rodinám a jejich dětem v průběhu školní docházky k podpoře školní úspěšnosti a prospěchu dětí. Studie byla realizována v rámci disertační práce na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích v České republice na téma Podpora zdravotní, sociální a psychické pohody dětí školního věku v kontextu jejich školy a rodiny. prostředí. Autoři provedli dotazníkové šetření v České republice u vybraného vzorku respondentů, kterými byli pěstouni dětí ve věku 6 až 15 let navštěvujících základní školu v Pardubickém kraji. Na celkovém vzorku 102 respondentů jsme identifikovali dvě různé skupiny. Jedna skupina – 64 respondentů se zdravými dětmi a druhá skupina – 38 respondentů s dětmi se zdravotními obtížemi. Cílem výzkumu bylo porovnat hodnocení intenzity školních obtíží dětí v pěstounské péči ve skupinách respondentů s nebo bez dítěte se zdravotními obtížemi nebo duševním onemocněním v pěstounské péči. Byla formulována a statisticky ověřena hypotéza rozdílu v hodnocení školních obtíží u dětí se zdravotními obtížemi/bez nich (H0: hodnocení intenzity obtíží je u obou skupin stejné). Statistické testování hypotézy využilo neparametrický Mann-Whitney test s výsledky testu signifikantními na hladině významnosti p<0,05. U každé obtížnosti byla pozorována korelace a explorativní shluková analýza ukazuje jejich vzájemné vztahy. Výsledky studie dle hodnocení pěstounů ukazují na vysokou intenzitu obtíží dětí školního věku v pěstounské péči při jejich začleňování do třídy při navazování vztahů se spolužáky (p-hodnota =0,9), v negativním vztahu k učení a nedostatek motivace k učení (p-hodnota =0,7), prožívání nervozity, vnitřního napětí a udržení pozornosti při učení. Navíc při srovnání skupin respondentů se zdravými dětmi a dětmi se zdravotními obtížemi/duševním onemocněním byla statisticky významně vyšší intenzita obtíží ve skupině respondentů s dětmi se zdravotními obtížemi při přípravě na výuku (p -hodnota =0,00075) | cze |
| dc.format | p. 143-151 | eng |
| dc.identifier.doi | 10.26641/2307-0404.2024.2.307609 | eng |
| dc.identifier.issn | 2307-0404 | eng |
| dc.identifier.obd | 39890033 | eng |
| dc.identifier.scopus | 2-s2.0-85200955621 | eng |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10195/86004 | |
| dc.identifier.wos | 001308537200015 | eng |
| dc.language.iso | eng | eng |
| dc.peerreviewed | yes | eng |
| dc.publicationstatus | postprint | eng |
| dc.relation.ispartof | Medicni Perspektivi, volume 29, issue: 2 | eng |
| dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.26641/2307-0404.2024.2.307609 | eng |
| dc.rights | Pouze v rámci univerzity | eng |
| dc.subject | health problems | eng |
| dc.subject | mental health | eng |
| dc.subject | foster care | eng |
| dc.subject | school, schoolchild | eng |
| dc.subject | school obstacles | eng |
| dc.subject | zdravotní problémy | cze |
| dc.subject | duševní zdraví | cze |
| dc.subject | pěstounská péče | cze |
| dc.subject | škola, školák | cze |
| dc.subject | školní překážky | cze |
| dc.title | Health and school difficulties of children in foster care in the experience of their foster parents | eng |
| dc.title.alternative | Zdravotní a školní obtíže dětí v pěstounské péči v prožívání jejich pěstounů | cze |
| dc.type | article | eng |
| dspace.entity.type | Publication |
Soubory
Původní svazek
1 - 1 z 1
Načítá se...
- Název:
- 307609-Article_Text-711519-1-10-20240709.pdf
- Velikost:
- 564.17 KB
- Formát:
- Adobe Portable Document Format