Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Semi-active yaw dampers in locomotive running gear: New control algorithms and verification of their stabilising effect

ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpostprint
dc.contributor.authorJeniš, Filipcze
dc.contributor.authorMichálek, Tomášcze
dc.contributor.authorKubík, Michalcze
dc.contributor.authorHába, Alešcze
dc.contributor.authorStrecker, Zbyněkcze
dc.contributor.authorŽáček, Jiřícze
dc.contributor.authorMazůrek, Ivancze
dc.date.accessioned2025-10-07T10:02:04Z
dc.date.issued2024eng
dc.description.abstractIt is generally accepted that semi-actively (S/A) controlled dampers can significantly improve the behaviour of a road or rail vehicle. In the case of a railway vehicle, it is possible to increase comfort using S/A control of vertical or lateral secondary dampers. On another way, S/A control offers the possibility of solving a contradiction in the damping requirements for different driving modes, in the case of control of bogie yaw dampers. However, this case has not yet been sufficiently investigated. This paper deals with applying magnetorheological dampers with semi-active control in the locomotive bogie to reduce hunting oscillation. The magnetorheological bogie yaw damper design, new algorithms for its control and application on a complex multi-body locomotive model that simulates fast running on a real straight track are shown. An essential part of the paper focuses on the effect of the damping force level and damper force transient response time. The results have shown that using the semi-active control of the yaw dampers makes it possible to reduce vehicle body lateral oscillation by 60% and improve running stability for higher equivalent conicity and subcritical speed. The critical speed can be increased by more than 250 km/h. The efficiency of the proposed semi-active control increases with increasing damping force level and decreasing transient response time. The control is most effective under conditions of low equivalent conicity.eng
dc.description.abstract-translatedJe obecně známo, že semiaktivně (S/A) řízené tlumiče mohou citelně zlepšit jízdní komfort silničních či kolejových vozidel. V případě železničních vozidel je možné komfort zlepšit použitím semiaktivně řízených svislých nebo příčných tlumičů sekundárního vypružení. Mimo to poskytuje S/A řízení možnost řešení protichůdných požadavků na tlumení v různých režimech jízdy pro aplikaci v tlumičích vrtivých pohybů. Tento případ však dosud nebyl dostatečně vyšetřován. Tento příspěvek se proto zabývá použitím semiaktivně řízených magnetorheologických tlumičů v podvozku lokomotivy za účelem snížení intenzity vrtivých pohybů. Jsou zde ukázány jak konstrukce magnetorheologického tlumiče vrtění, tak i nové řídicí algoritmy řízení tlumičů a jejich aplikace v multi-body modelu lokomotivy za účelem simulace rychlé jízdy na reálné přímé koleji. Významná část práce je zaměřena na vliv úrovně tlumicí síly a času odezvy tlumiče. Výsledky ukazují, že semiaktivní řízení tlumičů vrtění umožňuje snížení příčných kmitů skříně vozidla o 60 % a zlepšení stability jízdy v podmínkách vysoké ekvivalentní konicity. Kritická rychlost může být teoreticky zvýšena o více než 250 km/h. Účinnost navrženého semiaktivního řízení přitom roste s rostoucí rychlostí a se zkracující se dobou odezvy. S/A řízení je však nejúčinnější v podmínkách nízké ekvivalentní konicity.cze
dc.formatp. nestránkovánoeng
dc.identifier.doi10.1177/10775463241255765eng
dc.identifier.issn1077-5463eng
dc.identifier.obd39889993eng
dc.identifier.scopus2-s2.0-85196314660eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/85990
dc.identifier.wos001246381000001eng
dc.language.isoengeng
dc.noteautorské podíly: DFJP (2/7): Michálek (20 %), Hába (8,6 %)eng
dc.peerreviewedyeseng
dc.publicationstatuspostprinteng
dc.relation.ispartofJournal of Vibration and Control, volume Neuveden, issue: 13.06.2024eng
dc.relation.publisherversionhttps://journals.sagepub.com/doi/10.1177/10775463241255765eng
dc.rightsPouze v rámci univerzityeng
dc.subjectsemi-activeeng
dc.subjectmagnetorheologicaleng
dc.subjectdampereng
dc.subjecthunting oscillationeng
dc.subjectrailway vehicleeng
dc.subjectbogieeng
dc.subjectrunning stabilityeng
dc.subjectsemiaktivnícze
dc.subjectmagnetorheologickýcze
dc.subjecttlumičcze
dc.subjectvrtivý pohybcze
dc.subjectželezniční vozidlocze
dc.subjectpodvozekcze
dc.subjectstabilita jízdycze
dc.titleSemi-active yaw dampers in locomotive running gear: New control algorithms and verification of their stabilising effecteng
dc.title.alternativeSemiaktivní tlumiče vrtivých pohybů v pojezdu lokomotivy: Nové řídicí algoritmy a ověření jejich stabilizujícího účinkucze
dc.typearticleeng
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
_Semi-active-yaw-dampers-in-locomotive-running-gear--New-control-algorithms-and-verification-of-their-stabilising-effect.pdf
Velikost:
1.47 MB
Formát:
Adobe Portable Document Format