Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Modification of the Clarke and Wright Algorithm with a Dynamic Savings Matrix

ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpostprint
dc.contributor.authorFikejz, Jancze
dc.contributor.authorBrázdová, Markétacze
dc.contributor.authorJánošíková, Ludmilacze
dc.contributor.editornull, nullcze
dc.date.accessioned2025-10-07T11:06:24Z
dc.date.issued2024eng
dc.description.abstractThe goods collection and delivery process often relates to distribution logistics problems. The task is to deliver goods from warehouses to customers under specific circumstances. Efforts to optimize the process are largely aimed at reducing overall costs of goods transportation. Among the prominent algorithms for solving the basic type of the delivery (or collection) problem, which includes a single depot and a homogeneous vehicle fleet, is the algorithm developed by Clarke and Wright in 1964. This algorithm minimizes transportation costs by maximizing the savings achieved through merging multiple routes into one. This paper primarily aims to solve the pickup and delivery problem where the goods must be delivered and empty packaging collected in a single process. The request of a customer can be routed from the depot or from another customer. Similarly, the destination of the request may be the depot or another customer. Unlike the original version of the Clarke and Wright algorithm, the initial routes are created to satisfy delivery orders, and therefore, the same customer can occur in multiple routes. Consequently, a situation may arise in which two routes containing one or more common vertices must be combined during the calculation. Furthermore, these vertices need not be the outermost vertices of the routes. This situation cannot be addressed by using the original version of the Clarke and Wright algorithm, and that is why we propose its modification. Merging routes through inner vertices means that the cost savings depend on the configurations of the routes, and therefore, they cannot be calculated a priori. Instead, the dynamic savings matrix must be used.eng
dc.description.abstract-translatedProces vyzvednutí a dodání zboží se často týká distribučních logistických problémů. Úkolem je dodávat zboží ze skladů zákazníkům za specifických okolností. Snahy o optimalizaci procesu jsou z velké části zaměřeny na snížení celkových nákladů na přepravu zboží. Mezi prominentní algoritmy pro řešení základního typu problému dodávky (či vyzvednutí), který zahrnuje jediné depo a homogenní vozový park, patří algoritmus vyvinutý Clarkem a Wrightem v roce 1964. Tento algoritmus minimalizuje přepravní náklady maximalizací dosažených úspor. spojením více cest do jedné. Tento dokument se primárně zaměřuje na řešení problému vyzvednutí a doručení, kdy musí být zboží doručeno a prázdné obaly shromážděny v jediném procesu. Požadavek zákazníka může být směrován z depa nebo od jiného zákazníka. Obdobně může být cílem požadavku depo nebo jiný zákazník. Na rozdíl od původní verze Clarkeho a Wrightova algoritmu jsou počáteční trasy vytvořeny pro uspokojení dodacích objednávek, a proto se stejný zákazník může vyskytovat na více trasách. V důsledku toho může nastat situace, kdy musí být během výpočtu kombinovány dvě trasy obsahující jeden nebo více společných vrcholů. Navíc tyto vrcholy nemusí být nejvzdálenějšími vrcholy tras. Tuto situaci nelze řešit použitím původní verze Clarkeho a Wrightova algoritmu, a proto navrhujeme jeho úpravu. Sloučení tras přes vnitřní vrcholy znamená, že úspory nákladů závisí na konfiguracích tras, a proto je nelze vypočítat a priori. Místo toho je třeba použít dynamickou matici úspor.cze
dc.formatp. 29 March 2024eng
dc.identifier.doi10.1155/2024/8753106eng
dc.identifier.issn0197-6729eng
dc.identifier.obd39891048eng
dc.identifier.scopus2-s2.0-85189971344eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/86296
dc.identifier.wos001197972500001eng
dc.language.isoengeng
dc.peerreviewedyeseng
dc.publicationstatuspostprinteng
dc.relation.ispartofJournal of Advanced Transportation, volume 1, issue: Volume 2024eng
dc.relation.publisherversionhttps://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1155/2024/8753106eng
dc.rightsPráce není přístupnáeng
dc.subjectModificationeng
dc.subjecttheeng
dc.subjectClarkeeng
dc.subjectandeng
dc.subjectWrighteng
dc.subjectAlgorithmeng
dc.subjectwitheng
dc.subjectDynamiceng
dc.subjectSavingseng
dc.subjectMatrixeng
dc.subjectModifikacecze
dc.subjectClarkehocze
dc.subjectWrightovacze
dc.subjectalgoritmucze
dc.subjectmaticícze
dc.subjectdynamickýchcze
dc.subjectúsporcze
dc.titleModification of the Clarke and Wright Algorithm with a Dynamic Savings Matrixeng
dc.title.alternativeModifikace Clarkeho a Wrightova algoritmu s maticí dynamických úsporcze
dc.typearticleeng
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
Journal_of_Advanced_Transportation_-_2024_-_Fikejz_-_Modification_of_the_Clarke_and_Wright_Algorithm_with_a_Dynamic_Savings.pdf
Velikost:
450.64 KB
Formát:
Adobe Portable Document Format