Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Dynamic Automated Search of Shunting Routes within Mesoscopic Rail-Traffic Simulators

Článekopen accesspeer-reviewedpublished version
dc.contributor.authorKavička, Antonín
dc.contributor.authorKrýže, Pavel
dc.date.accessioned2022-06-03T12:11:24Z
dc.date.available2022-06-03T12:11:24Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractSoftware tools using computer simulations are frequently used in the research and optimization of railway transport systems. Such simulations serve to examine different railway traffic scenarios (which typically reflect different timetables and railway infrastructure configurations). During the simulation experiments, it is necessary, among other things, to solve tasks related to the determination of track routes along which individual trains or parts of train sets are moved. Many simulation tools require the basic and alternative permissible track routes to be manually specified before starting the simulations, which is a relatively tedious and time-consuming process. Classical graph algorithms cannot be applied to solve the problem of automatic calculation of the routes because they are unable to take into account the length of the object being moved or recognise changes in the direction of its movement. This article presents original innovative algorithms focused on automated dynamic search of track routes (applying an appropriate optimization criterion), which is performed during simulation experiments within simulators working at the mesoscopic level of detail. The algorithms are based on a mathematical model (represented by a specifically designed weighted digraph) that appropriately reflects the actual track infrastructure. The dynamic calculation of each specific track route for a train or a group of railway vehicles considers both the total train set length and the current railway infrastructure occupancy, including blocked parts of the infrastructure due to intervention of the interlocking system. In addition, the places where the train set movement direction is changed can be identified on each route found. Applications of the algorithms and of the mathematical model of the track layout are demonstrated on a model track infrastructure.eng
dc.description.abstract-translatedSoftwarové nástroje využívající počítačové simulace jsou často využívány při výzkumu a optimalizaci systémů železniční dopravy. Tyto simulace slouží ke zkoumání různých scénářů železničního provozu (které obvykle odrážejí různé jízdní řády a konfigurace železniční infrastruktury). Při simulačních experimentech je mimo jiné nutné řešit úlohy související s určením kolejových tras, po kterých se jednotlivé vlaky nebo části vlakových souprav pohybují. Mnoho simulačních nástrojů vyžaduje, aby základní a alternativní přípustné trasy byly manuálně specifikovány před zahájením simulací, což je poměrně zdlouhavý a časově náročný proces. Klasické grafové algoritmy nelze pro řešení problému automatického výpočtu tras aplikovat, protože nedokážou zohlednit délku přesouvaného objektu ani rozpoznat změny směru jeho pohybu. Tento článek představuje originální inovativní algoritmy zaměřené na automatizované dynamické vyhledávání kolejových tras (s uplatněním vhodného optimalizačního kritéria), které se provádí při simulačních experimentech v rámci simulátorů pracujících na mezoskopické úrovni podrobnosti. Algoritmy jsou založeny na matematickém modelu (reprezentovaném specificky navrženým váženým digrafem), který vhodně odráží skutečnou kolejovou infrastrukturu. Dynamický výpočet každé konkrétní kolejové trasy pro vlak nebo skupinu drážních vozidel zohledňuje jak celkovou délku vlakové soupravy, tak aktuální obsazení železniční infrastruktury, včetně zablokovaných částí infrastruktury prostřednictvím zabezpečovacího zařízení. Na každé nalezené trase lze navíc identifikovat místa, kde dochází ke změně směru pohybu vlakové soupravy. Aplikace algoritmů a matematického modelu kolejové infrastruktury jsou demonstrovány na demonstrační kolejové infrastruktuře.cze
dc.formatnestránkovánocze
dc.identifier.doi10.1155/2021/8840516
dc.identifier.issn0197-6729
dc.identifier.obd39886716
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/79050
dc.identifier.wos000641739600001
dc.language.isoeng
dc.peerreviewedyeseng
dc.project.IDEF17_049/0008394/Spolupráce Univerzity Pardubice a aplikační sféry v aplikačně orientovaném výzkumu lokačních, detekčních a simulačních systémů pro dopravní a přepravní procesy (PosiTrans)cze
dc.publicationstatuspublished versioneng
dc.publisherHindawi limitedeng
dc.relation.ispartofJournal of Advanced Transportation, volume 2021, issue: nečíslovánoeng
dc.relation.publisherversionhttps://www.hindawi.com/journals/jat/2021/8840516/
dc.rightsopen accesseng
dc.rights.licenceCC BY 4.0
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjecttrain routeseng
dc.subjectmodel of rail infrastructureeng
dc.subjectsearch algorithmseng
dc.subjectcomputer simulationeng
dc.subjectvlakové cestycze
dc.subjectmodel železniční infrastrukturycze
dc.subjectvyhledávací algoritmy, počítačová simulacecze
dc.titleDynamic Automated Search of Shunting Routes within Mesoscopic Rail-Traffic Simulatorseng
dc.title.alternativeDynamické automatizované vyhledávání posunových cest v rámci mezoskopických simulátorů železničního provozucze
dc.typeArticleeng
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
FINAL-8840516.pdf
Velikost:
1.09 MB
Formát:
Adobe Portable Document Format