Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Activities of car drivers performed during waiting in front of traffic lights at road junctions

ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpostprint
dc.contributor.authorBulíček, Josefcze
dc.contributor.authorDrdla, Pavelcze
dc.date.accessioned2025-10-07T09:57:39Z
dc.date.issued2024eng
dc.description.abstractThe aim of the paper is to define activities performed by car (vehicle) drivers while waiting at traffic lights in city areas and how frequent they are. Some of these activities could be a factor leading to possible traffic accident. The research is based on the sample of 17,088 surveyed vehicles. Data were collected on 67 streets in 5 cities in the Czech Republic (Praha, Brno, Pardubice, Olomouc, Frýdek-Místek) from IV/2022 to VI/2023. The way of survey is manual data collection. There are defined and assessed 7 groups of activities – following traffic situation; cellular phone; (vehicle) control elements; talking to other people in a vehicle; paper documents; drinking+eating+smoking; and dressing-up. The modified SWOT analysis is applied in process of definition of these groups of activities. All these activity groups and their impacts on vehicle driving are discussed in the paper. The data collected are assessed in transport technology as well as statistics points of view. Means of descriptive statistics and Goodness-of-Fit test are applied. Data are compared by city as well as by direction of drive (towards/outwards or around the city centre). The relation to the distance from the city centre is assessed in the case of Prague. Differences by drivers leaving residential areas and shopping centres are discussed, as well as the impact of tram transport. The main result is that ca. 65% of drivers still follow traffic while waiting at traffic lights. Talking to others in vehicle is recorded by 14% of drivers. Vehicle control elements are manipulated by 4%. The remaining 17% of drivers perform other (and may be riskier) activities – cellular phone 8%; drinking+eating+smoking 6%; dressing-up 2%; and paper documents 1%. From a transport technology point of view, this structure should be considered as representative. Relationships to some of the facts mentioned were recorded, but they are seen to be not so significant. The increased frequency of ‘drinking+eating+smoking’ and 'dressing-up' activities by leaving shopping centres can be pointed out as an example. The paper is extended by comparison between stated (in on-line survey) and revealed (on-site) preferences, with the result that people are open to allow also activities which can be problem in the point of safety (e.g. cellular phone). The paper is concluded with suggestions. First is statement, that the ergonomics of vehicles that reduce the demands on attention by performing such activities is helpful. The second suggestion is to mark specific parking places for short stops in city areas. Both suggestions are based on the fact, that ca. 21% of drivers perform activities reducing attention, and it is illusory that these activities should be totally replaced by their prohibition. It is necessary to give them the opportunity to manage these activities more safely than by waiting at traffic lights. The paper presents results of activities of students at internships between the Palacký University Olomouc and the University of Pardubice.eng
dc.description.abstract-translatedCílem příspěvku je vymezit aktivity, které jsou vykonávány osobami řídícími (silniční motorová vozidla) během čekání před světelně řízenými křižovatkami v městském prostředí a stanovit, jak jsou časté. Některé z těchto aktivit mohou být vlivem vedoucím k možné dopravní nehodě. Výzkum je založen na vzorku 17 088 vozidel. Data byla získána na 67 ulicích v 5 městech České republiky (Praha, Brno, Pardubice, Olomouc, Frýdek-Místek) od IV/2022 do VI/2023. Data byla získávána manuálně průzkumem. Bylo definováno a posuzováno 7 druhů aktivit – sledování dopravní situace; mobilní telefon; kontrolní prvky (vozidla); hovor s ostatními ve vozidle; papírové dokumenty; skupina pro pití, jídlo a kouření; úpravy zevnějšku. Modifikovaná SWOT analýza je uplatněna pro definování těchto aktivit. Všechny tyto druhy aktivit a jejich dopady na řízení jsou diskutovány. Zjištěná data jsou vyhodnocena dopravně-technologickým i statistickým pohledem. Prostředky popisné statistiky a χ2 test dobré shody jsou využity. Data jsou porovnávána podle měst, ale i podle směru jízdy (do/z centra měst). Vztah ke vzdálenosti od centra města je zkoumán v případě Prahy. Rozdíly u vozidel vyjíždějících z obytných oblastí a od obchodních zón jsou rovněž zmíněny. Sledován je i vliv tramvajové dopravy. Hlavním zjištěním je, že cca 65 % osob řídících automobil nadále sleduje dopravní situaci při čekání před řízenou křižovatkou. Hovor s ostatními je zaznamenán ve 14 % případů. Obsluhu kontrolních prvků pak ve 4 % případů. Zbývajících 17 % vykonává další (a potenciálně rizikové) aktivity – mobilní telefon 8 %; pití+jídlo+kouření 6 %; úprava zevnějšku 2 %; čtení papírových dokumentů 1 %. Z dopravně-technologického pohledu je možné tuto strukturu označit za reprezentativní. Byly zaznamenány i další vztahy mezi zmíněnými fakty, ale tyto jsou méně významné. Zvýšený výskyt aktivit pití+jídlo+kouření a úprava zevnějšku v okolí nákupních center je příkladem. Příspěvek je doplněn porovnáním mezi preferencemi vyjádřenými v on-line průzkumu a projevenými v provozu se závěrem, že lidé jsou poměrně tolerantní i potenciálně riskantním aktivitám (jako například mobilní telefon). V závěru příspěvku jsou uvedeny 2 návrhy. Jedním je zdůraznění, že ergonomie vozidel, která snižuje nároky na pozornost při některých aktivitách může být nápomocna snížit jejich negativní vlivy. Druhý návrh se zaměřuje na vymezení parkovacích míst s možností krátkého zastavení na rušných městských komunikacích. Oba vycházejí z předpokladu, že cca 21 % vykonávaných aktivit je riskantní, ale zároveň je iluzorní, že prostý zákaz je může zcela odstranit. Je potřeba vytvořit příležitosti pro osoby řídící vozidla tyto se těmto aktivitám věnovat, ale v bezpečnějších lokalitách než při čekání před křižovatkami. Příspěvek prezentuje výsledky studentů Univerzity Palackého v Olomouci dosažených při praxích na Univerzitě Pardubice.cze
dc.formatp. 14-27eng
dc.identifier.doi10.5507/tots.2024.002eng
dc.identifier.issn1802-971Xeng
dc.identifier.obd39889600eng
dc.identifier.scopus2-s2.0-85188153036eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/85967
dc.language.isoengeng
dc.noteČíslování stránek u každého článku samostatně.eng
dc.peerreviewedyeseng
dc.publicationstatuspostprinteng
dc.relation.ispartofTransactions on Transport Sciences, volume 2024, issue: 2eng
dc.relation.publisherversionhttps://tots.upol.cz/pdfs/tot/2024/02/02.pdfeng
dc.rightsPráce není přístupnáeng
dc.subjectActivities of driverseng
dc.subjectCar driverseng
dc.subjectDriving a vehicleeng
dc.subjectRed ligth at intersectioneng
dc.subjectRoad transporteng
dc.subjectTraffic ligthseng
dc.subjectWating at traffic lightseng
dc.subjectaktivity řidičůcze
dc.subjectřidiči silničních motorových vozidelcze
dc.subjectřízení vozidlacze
dc.subjectsignál Stůj! na křižovatcecze
dc.subjectsilniční dopravacze
dc.subjectčekání před signalizacícze
dc.titleActivities of car drivers performed during waiting in front of traffic lights at road junctionseng
dc.title.alternativeAktivity řidičů silničních vozidel vykonávané při čekání před světelně řízenými křižovatkamicze
dc.typearticleeng
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
Tot_000486_art-0002.pdf
Velikost:
941.72 KB
Formát:
Adobe Portable Document Format