Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Automated Construction of Mesoscopic Railway Infrastructure Models Supporting Station Throat Capacity Assessment

Článekopen accesspeer-reviewedpublished
dc.contributor.authorVeselý, Petr
dc.contributor.authorKavička, Antonín
dc.contributor.authorKrýže, Pavel
dc.date.accessioned2024-08-24T07:29:00Z
dc.date.available2024-08-24T07:29:00Z
dc.date.issued2023
dc.description.abstractAssessment of the traffic capacity of a rail infrastructure involved within railway stations is one of the basic components of the rail transport planning process. An important part of the rail infrastructure in the stations is station throat, which typically comprises many switches and track crossings. Station throat acts as operating bottleneck that frequently has the largest impact on the station’s traffic capacity. The capacity of a station throat is often conveniently assessed based on the use of mesoscopic computer simulation. This requires (among other things) a suitable submodel of the throat infrastructure to be set up. This article presents innovative algorithms for the automated creation of mesoscopic target model of station throat based on consecutive transformations of an initial (intuitive) microscopic model. Compared to the hitherto used manual process, the automated procedure accelerates the construction of the target station throat model and eliminates its structural errors. The applied research method is based both on the original design of the target mathematical model graph (a vertex-weighted directed graph) for the representation of the station throat infrastructure and on the design and verification of innovative graph algorithms that perform multiple aggregation transformations of this model in order to perform its maximum admissible topological simplification. The results of the research conducted have helped to enhance and efficiently use the station throat capacity assessment methodology. The use of the algorithms is demonstrated in a case study concerning station throats within a minor railway station in the Czech Republic.eng
dc.description.abstract-translatedPosouzení dopravní kapacity železniční infrastruktury v rámci železničních stanic je jednou ze základních součástí procesu plánování železniční dopravy. Důležitou součástí železniční infrastruktury ve stanicích je kolejové zhlaví, které obvykle zahrnuje mnoho výhybek a kolejových křižovatek. Zhlaví obvykle představuje úzké provozní místo, které má často největší vliv na dopravní kapacitu stanice. Kapacita zhlaví se často hodnotí na základě použití mezoskopické počítačové simulace. Ta vyžaduje (mimo jiné) sestavení vhodného submodelu infrastruktury zhlaví. Tento článek představuje inovativní algoritmy pro automatizované vytvoření mezoskopického cílového modelu staničního zhlaví na základě postupných transformací výchozího (intuitivního) mikroskopického modelu. Ve srovnání s dosud používaným manuálním postupem je automatizovaný postup efektivnější a urychluje konstrukci cílového modelu zhlaví a dále eliminuje jeho strukturální chyby. Aplikovaná výzkumná metoda je založena jednak na originálním návrhu cílového matematického modelu grafu (vrcholově ohodnocený orientovaný graf) pro reprezentaci infrastruktury zhlaví, jednak na návrhu a ověření inovativních grafových algoritmů, které provádějí vícenásobné agregační transformace tohoto modelu s cílem provést jeho maximální přípustné topologické zjednodušení. Výsledky provedeného výzkumu přispěly k vylepšení a efektivnímu využití metodiky určování kapacity kolejových zhlaví. Použití algoritmů je demonstrováno na případové studii týkající se zhlaví v rámci menší železniční stanice v České republice.cze
dc.formatp. 37869-37899eng
dc.identifier.doi10.1109/ACCESS.2023.3266813
dc.identifier.issn2169-3536
dc.identifier.obd39889457
dc.identifier.scopus2-s2.0-85153396561
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/83810
dc.identifier.wos000976711600001
dc.language.isoeng
dc.peerreviewedyeseng
dc.project.IDEF17_049/0008394/Spolupráce Univerzity Pardubice a aplikační sféry v aplikačně orientovaném výzkumu lokačních, detekčních a simulačních systémů pro dopravní a přepravní procesy (PosiTrans)cze
dc.publicationstatuspublishedeng
dc.relation.ispartofIEEE ACCESS, volume 11, issue: 20.04.2023eng
dc.relation.publisherversionhttps://ieeexplore.ieee.org/document/10101761
dc.rightsopen accesseng
dc.rights.licenceCC BY-NC-ND 4.0
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectRail infrastructure modelseng
dc.subjectrail traffic simulationeng
dc.subjectcapacity assessmenteng
dc.subjectstation throateng
dc.subjectModely železniční infrastrukturycze
dc.subjectsimulace železničního provozucze
dc.subjecturčování kapacitycze
dc.subjectkolejové zhlavícze
dc.titleAutomated Construction of Mesoscopic Railway Infrastructure Models Supporting Station Throat Capacity Assessmenteng
dc.title.alternativeAutomatizovaná konstrukce mezoskopických modelů železniční infrastruktury podporujících hodnocení kapacity staniccze
dc.typeArticleeng
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
10.1109ACCESS.2023.3266813.pdf
Velikost:
4.33 MB
Formát:
Adobe Portable Document Format