Publikace: Návrh výpočtu propustné výkonnosti traťového úseku v krizových situacích
Článekopen accesspeer-reviewedpublishedNačítá se...
Datum
Autoři
Novák, Ladislav
Název časopisu
ISSN časopisu
Název svazku
Nakladatel
Univerzita Pardubice
Abstrakt
Článek řeší novým způsobem výpočet propustné výkonnosti traťového úseku.
Na základě rozsáhlých statistických šetření autor dokazuje, že dobu jizdy tj
v traťovém úseku je možno považovat za náhodnou proměnnou s Erlangovýrn rozdělením.
Aplikuje pravidlo o 6o mezi minimální a maximální hodnotou náhodné proměnné
normálně rozložené na rozdělení Erlangovo. Zároveň zavádí pojem "koeficient polohy
středni hodnoty" tohoto rozděleni, který určuje v závislosti na minimální době jízdy i velikost a polohu střední hodnoty doby jízdy. Statisticky dokazuje, že tento koeficient má konstantní
hodnotu.
Na základě tohoto důkazu odvozuje potom i vztahy pro výpočet parametrů a, b
Erlangova rozděleni, které využívá při simulaci provozu.
Hodnota minimální doby jízdy je zjišťována pro maximální výkon zvoleného hnacího
vozidla na základě pohybové rovnice vlaku. Funkčnost a praktickou použitelnost
dokumentuje zpracovaný rozsáhlý počítačový program umožňující výpočty propustné
výkonností dokreslovat charakteristikami hromadné obsluhy respektive simulací provozu.