Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Calculation model of railway capacity price in the Czech Republic

Článekopen accesspeer-reviewedpublished version
dc.contributor.authorŠiroký, Jaromír
dc.contributor.authorNachtigall, Petr
dc.contributor.authorGašparík, Jozef
dc.contributor.authorČáp, Jiří
dc.date.accessioned2022-06-03T12:18:14Z
dc.date.available2022-06-03T12:18:14Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractThis paper presents a pricing model of railway infrastructure capacity allocation functioning as a regulatory measure while fulfilling the regulatory requirements on railway infrastructure capacity allocation. The prices of railway infrastructure capacity allocation will be modelled with regard to all economically justifiable costs of railway infrastructure capacity allocation. The structure of model has been developed as a set of calculation sheets in Microsoft Excel. The recommended prices for railway capacity have been found by simulation of a set of variants and the recommendation is done for different operational conditions in an individual way. It analyses different products offered by the railway infrastructure capacity allocator both in the annual working timetable mode, and in the individual ad hoc mode. The aim of the proposed model is to motivate not only railway undertakings, but also the railway infrastructure capacity allocator to submit requests for railway infrastructure capacity in the annual working timetable mode rather than in the individual ad hoc mode. The total price is then verified to the cost of railway infrastructure capacity allocation. This process then ensures the regulation of the demand of railway undertakings on the given route and can influence the decision about the use of the product offered.eng
dc.description.abstract-translatedAutorům se podařilo navrhnout matematický model pro stanovení ceny za přidělení kapacity dráhy. Model lze variabilně upravovat podle požadovaných výstupů. Jeho jednotlivé varianty výpočtu se budou měnit podle zadávaných parametrů. Bude záležet pouze na SŽDC jako přídělci kapacity dráhy, jestli použije jako budoucí model pro stanovení ceny za přidělení kapacity dráhy výslednou variantu 2 nebo autory navrhovanou variantu 3 nebo některou jinou variantu výpočtu. Ve všech navržených variantách výpočtu je zavedena sazba za kilometr konstrukce trasy koeficientu K2 u produktů ad hoc. Velkým omezením při vytváření modelu bylo legislativní opatření, že příjem z přidělování kapacity dráhy nesmí překročit celkové přímé náklady na přidělování kapacity dráhy.cze
dc.formatp. 91-102eng
dc.identifier.doi10.7307/ptt.v33i1.3544
dc.identifier.issn0353-5320
dc.identifier.obd39885811
dc.identifier.scopus2-s2.0-85102757843
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/79145
dc.identifier.wos000640362700008
dc.language.isoeng
dc.peerreviewedyeseng
dc.project.IDEF17_049/0008394/Spolupráce Univerzity Pardubice a aplikační sféry v aplikačně orientovaném výzkumu lokačních, detekčních a simulačních systémů pro dopravní a přepravní procesy (PosiTrans)cze
dc.publicationstatuspublished versioneng
dc.relation.ispartofPromet - Traffic & Transportation, volume 33, issue: 1eng
dc.relation.publisherversionhttps://traffic.fpz.hr/index.php/PROMTT/article/view/3544
dc.rightsopen accesseng
dc.rights.licenceCC BY 4.0
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectmodeleng
dc.subjectrailway capacityeng
dc.subjectcapacity allocationeng
dc.subjectrailway infrastructureeng
dc.titleCalculation model of railway capacity price in the Czech Republiceng
dc.title.alternativeModel výpočtu ceny za přidělování kapacity dráhy v ČRcze
dc.typeArticleeng
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
3544-Article_Text-561568287-1-10-20210131.pdf
Velikost:
554.79 KB
Formát:
Adobe Portable Document Format