Katedra mechaniky, materiálů a části strojů / Department of Mechanics, Materials and Machine Parts
Stálý URI pro tuto komunituhttps://hdl.handle.net/10195/49522
Procházet
10 výsledky
Search Results
Diplomová práce Otevřený přístup Analýza vlivu provedení a umístění lepených spojů na změnu geometrických rozměrů kapoty během procesu výroby(Univerzita Pardubice, 2024) Tutko, Martin; Tomek, Petr; Kasper, RobinTato diplomová práce se zabývá provedením a umístěním lepených spojů a jejich vlivem na geometrické rozměry kapoty. První část je rešerše provedení svarových a lepených spojů a jejich použití v automobilovém průmyslu. Ve druhé části byl proveden experiment se zjednodušenými vzorky kapoty. Poslední částí práce analyzuje několik variant provedení lepených spojů na kapotě výpočtem MKP v programu Solidworks.Diplomová práce Otevřený přístup Návrh a vzájemné porovnání řízení pro přípojné vozidlo se systémem 4WS(Univerzita Pardubice, 2024) Kodovský, František; Jilek, Petr; Voženílek, RobertVe velmi blízké budoucnosti bude umožněn provoz autonomních vozidel, a je více než pravděpodobné, že autonomní tahače nebudou výjimkou. Z tohoto důvodu se musí jízdní soupravy přizpůsobit tak, aby byla regulace trajektorie jízdy co možná nejjednodušší a nejefektivnější. Toho se dá dosáhnout například přípojným vozidlem se systémem aktivních náprav. Takové to přípojné vozidlo bude kopírovat trajektorii tahače. Řídicí jednotka autonomní jízdy se pak může k soupravě chovat jako k samotnému tažnému vozidlu a nemusí vypočítávat nadjíždění soupravy do zatáčky.Diplomová práce Otevřený přístup Návrh třecí kotoučové brzdy pro osobní automobil(Univerzita Pardubice, 2024) Šindelář, Petr; Tomek, Petr; Jelínek, TomášTato diplomová práce se zabývá návrhem koncepce provedení třecí kotoučové brzdy pro osobní automobil. V teoretické části je pojednáno o požadavcích na brzdové systémy z hlediska legislativy a je zde provedena podrobná rešerše provedení brzdových soustav u osobních vozidel. Praktická část je zaměřena na návrh přední kotoučové brzdy. Výpočtová část je omezena na kontrolu pevnosti, únavy a tepelného namáháni brzdového kotouče. Součástí diplomové práce je výkresová dokumentace navržených dílů kotoučové brzdy.Bakalářská práce Otevřený přístup Hmotnostní parametry železničních vozidel(Univerzita Pardubice, 2024) Šlégr, Adam; Voltr, PetrV této bakalářské práci je představen postup, na jehož základě je možno odhadnout hmotové momenty setrvačnosti skříní, podvozků a dvojkolí železničních vozidel. Zpočátku je předložen rozbor základních pojmů z mechaniky tuhých těles, z jehož poznatků je čerpáno při výběru dat ze získaných zdrojů a taktéž při jejich samotném zpracovávání. S pomocí náhradního tělesa jsou nalezeny přibližné vztahy pro výpočet požadovaných parametrů. Potřebné údaje z jednotlivých zdrojů jsou a seřazeny v tabulkách a momenty vykresleny v grafech.Bakalářská práce Otevřený přístup Silové působení při přepravě dlouhých kolejnicových pásů(Univerzita Pardubice, 2024) Salaba, Vojtěch; Hába, AlešTato bakalářská práce se zabývá teoretickým rozborem zatížení dopravních prostředků a infrastruktury při přepravě kolejnicových pásů na více nákladních železničních vozidlech. K výpočtu je použit zjednodušený výpočetní model, který se opírá o základní poznatky z mechaniky tuhých a poddajných těles. Analýza zatížení je provedena při uvažování průjezdu soupravy vozidel zlomem sklonu a směrovým obloukem. V závěru práce jsou získané výsledky vyhodnoceny a porovnány s nakládacími směrnicemi UIC.Diplomová práce Omezený přístup Návrh pohonu dvojkolí v podvozku elektrické jednotky s vnitřním rámem(Univerzita Pardubice, 2023) Ondrišík, Filip; Voltr, Petr; Říha, JiříPráce je věnována návrhu pohonu dvojkolí pro elektrickou vlakovou jednotku s podvozky s vnitřním rámem. V práci jsou nejprve popsány vybrané podvozky s vnitřním rámem a možnosti pohonu dvojkolí. Následuje analýza pohybů a silových účinků v pohonu. V další části práce jsou navrženy možná řešení pohonu dvojkolí, ze kterých je vybráno to nejvhodnější. Vybrané řešení je poté podrobně popsáno a je prezentován jeho model a výkres. Součástí práce je také pevnostní výpočet vybraných částí pohonu, mezi které patří, ozubená kola, ložiska a lisovaný spoj.Diplomová práce Otevřený přístup Analýza konstrukce spodku kontejnerového vozu pro přenos podélných sil výhradně digitálním automatickým spřáhlem(Univerzita Pardubice, 2023) Loucký, Jiří; Hába, Aleš; Moravčík, MariánPráce se zabývá optimalizací rámu kontejnerového vozu pro přenos podélných sil výhradně digitálním automatickým spřáhlem (DAC). Součástí práce je analýza současné konstrukce kontejnerového vozu Sggrss 80´ metodou konečných prvků (MKP) a následný návrh a pevnostní ověření optimalizované konstrukce.Diplomová práce Otevřený přístup Interakce vozidlo-kolej v podmínkách ČHEŽ(Univerzita Pardubice, 2023) Lokvenc, Michal; Michálek, Tomáš; Hora, MiroslavDiplomová práce se zabývá interakcí vozidlo-kolej v podmínkách Čiernohronské elektrické železnice (ČHEŽ), tedy úzkorozchodné železnice s rozchodem koleje 760 mm. V práci jsou popsána vyšetřovaná úzkorozchodná vozidla s důrazem na pojezd a specifika úzkorozchodné dráhy, je provedena analýza průjezdu dvojkolí jednoduchou výhybkou a posouzení bezpečnosti proti vykolejení normálního a upraveného vozidla. Dále je uveden postup sestavení virtuálního modelu vozidel v programu Simpack a scénáře simulací na tratích ČHEŽ. Výsledky simulací jsou hodnoceny různými metodami s cílem predikovat opotřebení kol. Na závěr je z dosažených výsledků stanoveno doporučení pro provoz vyšetřovaných vozidel.