Digitální knihovnaUPCE
 

Publikace vydané Univerzitou Pardubice / Published by the University of Pardubice

Stálý URI pro tuto komunituhttps://hdl.handle.net/10195/37631

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 23
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Metodika stanovování vývoje výkonů
    (Univerzita Pardubice, 1998) Kampf, Rudolf
    Tento příspěvek pojednává o možnostech řešení problematiky železniční dopravy. Při tomto řešení je možno použít některé matematicko-statistické metody.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Taktová doprava
    (Univerzita Pardubice, 1998) Vonka, Jaroslav; Cempírek, Václav
    Na zkušenostech Německa lze souhrnně konstatovat, že taktová doprava působí pozitivně na image dráhy a také na vývoj počtu cestujících. Zvláště je třeba všimnout si dvou zásad. Za prvé dosáhnout obsluhy stanic aspoň jednou za hodinu. Lepší je půlhodinová obsluha, neboť vedle větší aktivity se lépe naplňuje systematika integrálního taktového jízdního řádu a proto je třeba méně investic do oblasti dopravní cesty. Také se už nemusí čekat na přípoje. Proti tomu ovšem stojí potřeba větších investic na vozidla a větší personální náklady. Kromě toho je třeba vyvarovat se prodloužení cestovních dob, které vzniká zajišťováním přípojů. Neboť velký počet přímých cestujících (ve frankfurtském dopravním sdružení 70% cestujících) by prodloužení cestovních dob neakceptoval a odváděl by k používání osobních automobilů.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Automatizované vedení dopravní dokumentace
    (Univerzita Pardubice, 1998) Mojžíš, Vlastislav; Polach, Vlastimil; Marvan, Milan
    Dopravní dokumentace je významným, ale následným produktem řízení vlakové dopravy. Předložený materiál se zabývá automatizovaným vedením dopravní dokumentace. Konstatuje výrazný rozdíl mezi možnostmi, které poskytuje moderní zabezpečovací technika, a jejich využitím v odvětví dopravy. Chápe problematiku komplexně, v rámci informačních a řídících systémů železniční dopravy. Na základě rozsahu, používání, formy a nakládání se zabývá integrací stávající dopravní dokumentace a navrhuje její novou strukturu.
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Optimalizace výlukové činnosti pomocí simulačního modelu
    (Univerzita Pardubice, 1998) Šotek, Karel
    Celosíťové uplatnění tvorby jízdního řádu pomocí výpočetní techniky umožňuje sestavení simulačního modelu zaměřeného na optimalizaci výlukové činnosti na železniční trati.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Problematika kolejových vozů s malými koly
    (Univerzita Pardubice, 1998) Kaván, Petr
    Cílem tohoto příspěvku je seznámit s problematikou provozu vozidel s malými koly, jež přichází do provozu u ČD teprve v posledních letech, s jejich původem a historií. Zhruba před třiceti lety si vyspělé země uvědomily, že stoupající silniční nákladní doprava představuje časovanou bombu pro přírodu a rozhodly se tento problém řešit za pomoci železnice. Byla to dobrá myšlenka, ale z důvodu rozměrů silničních vozidel v porovnání se statickým průjezdným průřezem pro kolejová vozidla nebylo možné použít vagóny s dvojkolími standardního průměru. A tak spatřily světlo světa první vozidla s malými koly. Jejich provoz však s sebou přinesl řadu problémů, obzvláště v oblasti kontaktu kola s kolejnicí. Jako nejproblematičtější část kolejového svršku se ukázaly vnitřní srdcovky dvojitých křižovatkových výhybek, kde došlo již k řadě vykolejení. Také samotný jízdní obrys dvojkolí i vliv tlačné síly při sunutí soupravy vozů s malými koly na bezpečnost proti vykolejení patří mezi problémy spojené s provozem těchto vozidel.
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Bainitic steels for track structure application in the Czech Republic and worldwide
    (Univerzita Pardubice, 2007) Hlavatý, Ivo; Sigmund, Marián; Haluzíková, Kateřina; Hlavatý, Jiří
    Actual trends of worldwide railway transport development are characterized by increasing speed and growth of railway’s axels load. One of many applications for bainitic steel is in railway transport for highly strength and wear resistant rails. Rail steel must be designed to be able to resist plastic deformation, wear, rolling contact fatigue, bending stress and thermal stress during rail welding process and rails resurfacing. It is sensible from the bainitic steels (in the paper) given above that with preservation of bainitic matrix it is possible to achieve wide range of mechanical features. Their values are the main advantage from rails running load point of view. Wear of the top of the rail parts from bainitic materials is lower than parts made from classical pearlitic steels. The same reason leads to their extended running life. The rails welding where it is necessary to achieve values at least comparable with features of basic material is also connected with mechanical features.
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    The tram-train system application in Olomouc region
    (Univerzita Pardubice, 2007) Potěšil, Tomáš; Molková, Tatiana
    By analyzing the transport connections between Olomouc city and the villages situated in the region and along the line of the local railways, the offer of railway and regional bus connections, their frequency and journey time was compared. For the railway services the flows of passengers between Olomouc and the region were evaluated for each route. On the basis of the strength of passenger flow, condition of track and possibility of passengers increasing in the future the route for application of the Tram – Train concept was chosen. On this designated route the form of Tram–Train concept was found to have low financial and time expenditure for infrastructure construction. On the basis of an evaluation of the costs and the sustainability of the proposal within European Union guidelines, the realisation of a Tram-Train project appears justified.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Teoretický rozbor tečných a interaktivních sil ve styku kolo kolejnice
    (Univerzita Pardubice, 2000) Čáp, Jaroslav
    Příspěvek nejprve objasňuje pojem adheze ve vztahu k formám tření. Přináší stručný historický přehled teoretického a exoerimentálního výzkumu adheze. Po obecném řešení styku kola s kolejnicí se zabývá stanovováním strmosti vzestupné větve adhezní charakteristiky a její limitní hodnoty.
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Význam experimentů při studiu příčin poškozování jízdní plochy železničních kol
    (Univerzita Pardubice, 2000) Kaloč, Rudolf; Janda, Jaroslav
    V příspěvku je podána informace o průběhu výzkumu kontaktu kola s kolejnicí. Je uvedena úvaha o tepelném zdroji v kontaktu a poukázáno na nezbytnost experimentálního ověření, které si vyžaduje speciální zkušební zařízení.
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Real environment simulation models on railway transport network
    (Univerzita Pardubice, 2003) Šotek, Karel
    Simulační modely na dopravní síti se postupně stávají nedílnou součástí inovačních procesů dopravní technologie. Zejména ve spojitosti s realizací informačních a řídících systémů se stále více přibližují reálnému provozu. Zmínky o dílčích aplikacích byly publikovány při různých příležitostech. Autoři se tímto článkem snaží podat ucelenou informaci z posledního období. Pod názvem modely reálného prostředí se uvažují modely, jejichž parametry a datové struktury ve značné míře obsahují pojmy a parametry převzaté přímo z reálného systému. Prezentované výsledky prokazují vhodnost uplatnění simulačních modelů reálného prostředí jako součásti informačních systémů využívaných v rutinním provozu. Uživatelé dostávají k dispozici účinný prostředek, který umožní nejenom posoudit kvalitu výstupů IS, ale i zásadně rozšiřuje jejich praktické uplatnění nad původní zadání.