Katedra humanitních věd / Department of Humanities
Stálý URI pro tuto komunituhttps://hdl.handle.net/10195/29778
Procházet
32 výsledky
Search Results
Diplomová práce Otevřený přístup Restaurování části renesančního štukového epitafu rodiny Hodějovských z Hodějova v kostele Narození sv. Jana Křtitele v Českém Rudolci. Rámování renesančních epitafů v nástěnné malbě.(Univerzita Pardubice, 2022) Čivrná, Romana; Říhová, VladislavaDiplomová práce prezentuje restaurování části renesančního epitafu Hodějovských z Hodějova umístěného v lodi kostela Narození sv. Jana Křtitele v obci Český Rudolec. Epitaf datovaný do roku 1582 je již v době jeho objevení považován za významnou památku renesančního štukatérství, jehož jemnou modelaci s nedotčenou původní polychromií překrývala masivní vrstva druhotných nátěrů. Unikátnost památky je podpořena kombinací původně použitého materiálu, kdy figurální části jsou vytvořené technikou polychromovaného štuku zasazeného do žulové architektury. Praktická část diplomové práce je složena z restaurátorského průzkumu zacíleného na historický vývoj díla, jednotlivá poškození a jejich příčiny a na originální techniku polychromie. Na základě zjištěných výsledků vycházejících i z předchozích restaurátorských průzkumů a zároveň z provedených zkoušek byl realizován komplexní restaurátorský zásah včetně jeho dokumentace, jež je doplněna o fotografickou, grafickou i textovou přílohu. Cílem restaurování bylo šetrné odstranění druhotných vrstev a prezentace původních renesančních polychromovaných štuků. Teoretická část diplomové práce je zaměřena na rámování renesančních epitafů v nástěnné malbě. Pomocí dohledané rešerše bylo řešeno začlenění epitafních děl do sakrálních prostorů pomocí malovaných rámů, jehož výsledkem je dokumentace vybraných děl a jejich přehledné seřazení do katalogu.Diplomová práce Otevřený přístup Figurální sgrafitová výzdoba s landsknechty na fasádě domu čp. 545 v ulici Boženy Němcové ve Slavonicích(Univerzita Pardubice, 2020) Waisserová, Jana; Fidler, PetrDiplomová práce prezentuje průběh obnovy části boční fasády domu čp. 545 ulici B. Němcové, jež je v samotném centru Slavonic, historického sídla založeného ve středověku. Na fasádě byly při náhodném průzkumu nalezeny fragmenty autentických postav landsknechtů z období renesance, pravděpodobně z poloviny 16. století. Figury jsou provedeny v technice sgrafita a jejich zcela autentický stav odkryl specifika techniky stínovaného sgrafita, popsaného v literatuře jako "technika stínování prokletováním svrchního nátěru." Diplomová práce popisuje veškeré aspekty, které měly vliv na výslednou podobu restaurovaného díla. V úvodní umělecko-historické a kulturně společenské studii obnažuje život ve společnosti, ve které sgrafita vznikla a popisuje, jak se odráží v dobové grafice. Dále se studie zaměřuje na tematiku profánních motivů na slavonických fasádách a na konkrétní grafické vzory pro sgrafita. V rámci anotace předchozího bádání je učiněn opětovný exkurz do primární literatury o technice sgrafita. Část literatury od Giorgia Vasariho a Filippa Baldinucciho, související s technikou restaurovaného sgrafita, je podrobena lingvistické analýze, na jejímž základě je revidována česká terminologie sgrafitové techniky. Na tuto část navazuje průzkum a rozbor sgrafitové techniky landknechtů, který vyúsťuje v kopii původního řemeslného postupu. Popis konkrétních restaurátorských a rekonstrukčních kroků tuto práci uzavírá.Diplomová práce Otevřený přístup Kompletní průzkum a restaurování dvou barokních podobizen Jana Adama z Questenberka Malíř Gabriel Müller: život, dílo a porovnání s Janem Kupeckým dle techniky a technologie malby(Univerzita Pardubice, 2020) Košárková, Monika; Říhová, VladislavaTato diplomová práce je rozdělena na dvě hlavní části. Praktická část pojednává o kompletním průzkumu a restaurování dvou barokních podobizen J.A. z Questenberka ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou s inventárním číslem JR 00557 a JR 05887, včetně jednoho ozdobného rámu. Teoretická část diplomové práce se zabývá životem a dílem malíře Gabriela Müllera. Zaměřuje se také na srovnání jeho díla s učitelem Janem Kupeckým dle techniky a technologie malby. Tato práce navazuje na praktickou část, kde je jedním z úkolů zrestaurovat právě obraz namalovaný Gabrielem Müllerem. Diplomová práce je doplněna o technologickou kopii výřezu z portrétu Jana Adama z Questenberka, inv. č. JR 05887 v měřítku 1:1. Na závěr je zde uvedený atlas poškození, který mapuje jednotlivé poškození na výše uvedených dílech.Diplomová práce Otevřený přístup Restaurování a umělecko-historický průzkum portrétů Josefa II. a jeho manželky ze sbírky muzea v Chrudimi(Univerzita Pardubice, 2020) Vodrážková, Michaela; Říhová, VladislavaDiplomová práce představuje výsledky restaurátorského zásahu a historického průzkumu provedeném na dvojportrétu Josefa II. a jeho první ženy ze sbírky Regionálního muzea v Chrudimi. Autorství děl patří baroknímu malíři Josefu Ceregettimu, který podobizny namaloval v roce 1779. Portréty jsou vytvořeny technikou olejomalby, zasazeny v pozlacených dřevěných rámech. Průběh restaurování je blíže popsán v restaurátorských dokumentacích, které jsou nedílnou součástí diplomové práce. Teoretická část je zaměřena na vyhledávání srovnávacího materiálu pro obě podobizny. Byla vytvořená rešerše, jejímž výsledkem jsou grafické listy, které by mohly být pravděpodobně předlohou pro vytvoření restaurovaných děl.Diplomová práce Otevřený přístup Restaurování dvou barokních podobizen ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou a rozšířený průzkum rámů s oválným obrazovým zrcadlem(Univerzita Pardubice, 2020) Schmidtová, Klára; Říhová, VladislavaStěžejním obsahem praktické části diplomové práce je komplexní restaurátorský zásah provedený na dvou barokních podobiznách ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou. Na dílech byl proveden rozsáhlý restaurátorský průzkum zahrnující neinvazivní zobrazující metody a chemicko-technologické analýzy mikrovzorků barevné vrstvy a plátna. Na základě průzkumů byl zvolen ke každému dílu vhodný restaurátorský postup sestavený z mnoha kroků, s cílem zajistit defekty barevné vrstvy a plátna, zmírnit další příčiny degradace a zlepšit čitelnost a estetickou hodnotu díla. Teoretická část diplomové práce se v návaznosti na restaurování portrétů komponovaných do oválného zrcadla malby v pravoúhlém formátu plátna věnuje průzkumu obrazových rámů, ve kterých byl tento typ podobizen v 18. století prezentován na zámku Jaroměřice nad Rokytnou.Diplomová práce Otevřený přístup Kompletní průzkum a restaurování dvou barokních podobizen Marie Antonie z Questenberku a Duchovního v černé paruce ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou Jiří Josefík - život a restaurování.(Univerzita Pardubice, 2020) Fujdiaková, Ivana; Říhová, VladislavaDiplomová práce se v první části zabývá restaurátorskými zásahy včetně průzkumů na dvou olejomalbách na textilní podložce, barokních portrétech Marie Antonie z Questenberku a Duchovního v černé paruce ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou. Druhá část je zaměřena na zesnulého českého restaurátora Jiřího Josefíka. Tato část se zabývá jeho životem, odbornou publikační činností a restaurováním uměleckých děl na plátně a papíru.Diplomová práce Otevřený přístup Restaurování části nástěnných maleb na severní stěně lodi kostela sv. Víta v Zahrádce. Ikonografie středověkých maleb kostela sv. Víta v Zahrádce(Univerzita Pardubice, 2018) Renzová, Markéta; Hečková, Petra; Lavička, RomanPraktická část práce popisuje komplexní restaurátorský zásah na vymezeném úseku (jižní stěna lodi kostela) s motivem sv. Markéty a klečící postavy. Nástěnná malba vznikla v gotickém období patrně v 90. letech 14. století. Technika této malby je pravděpodobně secco na vápenném nátěru. Restaurátorská dokumentace shrnuje poznatky z komplexního restaurátorského průzkumu, dokumentaci zásahů a seznam použitých materiálů. Tématem teoretické části diplomové práce je rekonstrukce ikonografie středověkých nástěnných maleb v kostele sv. Víta v Zahrádce. Jedná se o dvě časově rozdílné etapy malířské výzdoby kostela. První etapa byla datována mezi léty 1320-1360, druhá etapa byla určena mezi léty 1380-1390 a tato práce si klade za cíl dataci zpřesnit. Malby jsou dochovány ve fragmentárním stavu, proto tato diplomová práce není jen klasickou ikonografickou analýzou, ale zároveň i hypotetickou a ideovou rekonstrukcí této ikonografie.Diplomová práce Otevřený přístup Restaurování polychromované štukové plastiky sv. Isidora a niky s navazující štukovou výzdobou v kapli sv. Isidora v Křenově (SY) Sumarizace poznatků a inventarizace výzdobných prvků kaple sv. Isidora Křenově(Univerzita Pardubice, 2016) Čobanová, Hana; Říhová, Vladislava; Frühauf, JanPrvní část DP je pojata jako restaurátorská dokumentace komplexního restaurátorského zásahu na štafířsky polychromované štukové plastice sv. Isidora v nice, doplněné dekorativní polychromovanou štukovou výzdobou po jejím obvodu. Dílo je součástí jediného oltáře kaple sv. Isidora v Křenově (SY). Druhá část práce - teoterická se pokouší utřídit starší a aktuální poznatky o objektu kaple sv. Isidora v Křenově, se zájmem především o její recentně restaurovanou interiérovou výzdobu. Cílem bylo získat maximum informací důkladným a dlouhodobým pozorováním z blízka, i z divácky běžně nepřístupných úhlů - očima restaurátora z lešení a zasadit je do kontextu chemicko - technologických i archivních průzkumů o kapli a jejím stavebníkovi - místním faráři. Práce je také pokusem o pochopení rozmanitých a v minulosti se proměňujících funkcí konkrétního sakrálního objektu, ve vztahu k jeho vybavení a výzdobě.Bakalářská práce Otevřený přístup Restaurování sochy sv. Pavla před západním průčelím kostela Nanebevzetí Panny Marie v Polné s rozšířeným teoretickým a materiálovým průzkumem.(Univerzita Pardubice, 2013) Müllerová, Markéta; Pokorný, MartinPráce popisuje ve své praktické části restaurování sochy sv. Pavla před kostelem Nanebevzetí Panny Marie v Polné a v teoretické části se snaží z dostupných informací zjistit původ či autorství sochy světce. Poznatky a fakta, získané z dostupných zdrojů, z pramenů a literatury byly komparovány a následně porovnány s petrografickou analýzou vzorku vápence, odebraného ze samotné sochy světce. Laboratorní analýze a vzájemné komparaci byly podrobeny též: úlomek horniny z lokality těžby vápence a umělý vápenec, zhotovený pro doplnění chybějících částí modelace sochy světce. Součástí teoretické části je také formální popis předmětné skulptury a s ním související ikonografické zobrazení sv. Pavla.Diplomová práce Otevřený přístup Průzkum pergamenových rukopisů a tisků s poškozenou křídovou vrstvou ze sbírek Židovského muzea v Praze(Univerzita Pardubice, 2013) Andrtová, Eva; Slovik, RadomírPráce je zaměřena na co nejpřesnější popis a charakteristiku poškození pergamenových rukopisů a tisků s křídovou povrchovou úpravou nacházejících se ve sbírkách Židovského muzea v Praze. Jedná se o velice specifické a velmi poškozené objekty, pro jejichž zachování je klíčový důkladný fyzický i chemický průzkum. Součástí práce je také experimentální část, ve které jsou ověřovány a dále zkoumány zjištěné informace o charakteru a složení křídové vrstvy a možné důsledky jejího poškození. Závěr práce vše zhodnocuje a navrhuje různé možnosti stanovení adekvátního konzervátorského či restaurátorského zásahu.