Digitální knihovnaUPCE
 

1996/02 Scientific papers, Series B

Permanentní URI k tomuto záznamuhttps://hdl.handle.net/10195/38173

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 24
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Mikrocenzus dopravního chování obyvatelstva ve Švýcarsku
    (Univerzita Pardubice, 1996) Brožková, Alena
    V příspěvku je popsána metoda mikrocenzu dopravního chování obyvatelstva ve Švýcarsku v r. 1994. Zvláštní pozornost je věnována metodě CATI - interview, etapovému konceptu cest a způsobu kontaktu s dotázanými.
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Metody marketingu, logistiky a komplementární vztahy
    (Univerzita Pardubice, 1996) Kampf, Rudolf; Stehlík, Antonín
    Autoři v příspěvku tvrdí, že logistická koncepce se ještě stále vyvíjí. Její vývoj je však determinován vztahem k marketingu. V příspěvku je popsána základní teorie marketingu a logistiky (bostonská matice) a méně známá GE matice. Autoři poukazují na nutnost využít těchto teorií pro potřeby dopravní praxe.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Teoretické základy dopravy
    (Univerzita Pardubice, 1996) Svoboda, Vladimír
    Článek se pokouší definovat dopravu jako specifickou lidskou činnost v ekonomickém prostředí, tj. jako infrastrukturu k suprastruktuře socio-ekonomického systému. V tomto rámci definuje tři roviny zkoumání působení dopravy, a to rovinu (realitu) technickou, rovinu (realitu) technologickou a rovinu (realitu) ekonomickou. Snaží se vytvořit klasifikaci předmětu zkoumáni v těchto jejich rovinách a průniky a interakce jednotlivých úrovní zkoumáni. Cílem článku je prokázání oboru dopravy jako vědního oboru se specifickými metodami zkoumání v multimodálním prostředi technické, technologické a ekonomické reality.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Financing of Czech transport as a key problem of further appropriate level of transport services
    (Univerzita Pardubice, 1996) Peltrám, Antonín; Kořínková, Květoslava
    The density of the Czech transport infrastructure is rather high, but mainly because of bad maintenance with low quality. There are some methodological problems, partially as a heritage of the previous techniques, that is necessary to change (forecasting of future demands, necessary capacities etc.). Some of them are described with more details.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Používání infrastruktury - modelování nákladů
    (Univerzita Pardubice, 1996) Orava, František
    Článek se zabývá problematikou internalizace externich nákladů z hlediska potřeb účetního oddělení provozních nákladů od nákladů na infrastrukturu a současně prezentuje model pro modelování poplatků za používání infrastruktury.
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Realizace RoLa v rámci kombinované dopravy v ČR
    (Univerzita Pardubice, 1996) Řezníček, Bohumil; Orava, František
    První část příspěvku pojednává o situaci v tranzitní silniční dopravě, nedoprovázené kombinované dopravy, odlehčení použitím přepravní technologie RoLa, překládkového zařízení a službách. Dále pojednává o očekáváních od dopravní politiky v návaznosti na potřeby tohoto systému a závěrem se dotýká problematiky tržně konformních tarifů s přepravními dobami. Druhá část zahrnuje popis systému RoLa a dosažené výsledky provozu RoLa Lovosice - Drážďany. Uvádí se nejnovější zkušenosti s provozem tohoto systému.
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Hlavní oblasti rozvoje technologie kombinované dopravy
    (Univerzita Pardubice, 1996) Melichar, Vlastimil
    Článek se zabývá problematikou oblastí rozvoje kombinované dopravy. Kombinovaná doprava je v současnosti jedním z faktorů růstu mezinárodní nákladní dopravy na železnici. Rozvoj technologie kombinované dopravy je v článku popsán v následujících oblastech: - kontejnery, návěsy a výměnné nástavby; - terminály; - nákladní vozy; - bimodální systémy.
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Optimal implantation of junk car recycling plants
    (Univerzita Pardubice, 1996) Volek, Josef
    The Described problem is one of the tasks of discrete combinatorial optimisation and can be solved by means of operational research methods. The most appropriate are methods of theory of graphs and methods of linear programming. The papers involves the description of the problem, formulation of the optimisation criterion and the simplified verbal formulation of the problem.
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Kombinovaná doprava silnice/železnice: Energetická náročnost, dopravní bezpečnost a životní prostředí
    (Univerzita Pardubice, 1996) Graja, Milan; Mojžíš, Vlastislav
    Jsou vzájemně porovnávány v podstatě dva druhy dopravy: silniční doprava a kombinovaná doprava silnice/železnice v několika dalších variantách. Byla uplatněna hlediska: spotřeby energie (elektrická energie - pohonných hmot), ovlivňování životního prostředí (zejména hluk a emise způsobené dopravní činností), bezpečnost dopravy (četnost a důsledky dopravních nehod). Energetická náročnost (spotřeba primární energie) činí v případě kombinované dopravy silnice/železnice pouze 75 % oproti přímé silniční přepravě u vnitrostátní přepravy a dokonce jen 66 % u mezistátní přepravy. Hlavním přínosem je ale demonstrovaný komplexní přístup k porovnáváni energetické náročnosti různých přepravních systémů. Kombinovaná doprava silnice/železnice též méně negativně ovlivňuje životní prostředí a je o mnoho bezpečnější.
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Optimalizace vozidlového a strojního parku
    (Univerzita Pardubice, 1996) Černý, Jan
    Článek popisuje následujícl problém: Dána je množina "zařízení" (strojů, vozidel apod.) a množina "prací" (náklad, přeprava apod.), které mají být na zařízeních provedeny. Pro každou práci a každé zařízení je známo: - jestli zařízení může tu práci provést; - trvání jednotkového množství práce na tomto zařízení; - náklady téhož (tj. variabilní náklady). Dále jsou dány fixní náklady každého zařízení. Úlohou je stanovit: - nutnou podmnožinu zařízení; - přiřazení prací zařízením; tak, aby se minimalizoval součet fixních a variabilních nákladů. Je navržen model lineárního programování a je prodiskutována jeho využitelnost v kombinované dopravě. Na závěr se příspěvek dotýká otázek ekonomické životnosti zařízení.