Modalized speech acts in a spoken learner corpus: The case of 'can' and 'could'

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Huschová, Petra
dc.date.accessioned 2022-06-03T12:21:31Z
dc.date.available 2022-06-03T12:21:31Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.issn 1337-7590
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/79192
dc.description.abstract This paper examines the use of the modal auxiliaries 'can' and 'could' in speech acts produced by university students of English. Its aim is to explore syntactic patterns, semantic features and pragmatic functions of utterances containing 'can'/'could' in Corpus of Czech Students' Spoken English. Taking account of pragmatic factors, including broader linguistic and extralinguistic context, the analysis attempts to identify the illocutionary forces conveyed by the modalized speech acts excerpted from the corpus dialogues. The findings indicate that the modal verbs are commonly employed as a modifying device in indirect speech acts, particularly in conventionalized directives. As for their frequency of occurrence, 'can' proves to be a widely used modal auxiliary in spoken learner discourse, whereas the more remote 'could' appears in the corpus much less frequently in that it is associated with a higher degree of diffidence. eng
dc.format p. 27-37 eng
dc.language.iso eng
dc.relation.ispartof Topics in linguistics, volume 22, issue: 1 eng
dc.rights open access eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject can eng
dc.subject could eng
dc.subject speech acts eng
dc.subject directives eng
dc.subject spoken learner corpus eng
dc.subject non-native speakers of English eng
dc.subject can cze
dc.subject could cze
dc.subject řečové akty cze
dc.subject direktivní řečové akty cze
dc.subject mluvený žákovský korpus cze
dc.subject nerodilí mluvčí angličtiny cze
dc.title Modalized speech acts in a spoken learner corpus: The case of 'can' and 'could' eng
dc.title.alternative Řečové akty s modálními slovesy 'can' a 'could' v mluveném žákovském korpusu cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Článek zkoumá užití modálních sloves 'can' a 'could' v korpusu mluvené angličtiny českých univerzitních studentů z pohledu řečových aktů. Analýza se zaměřuje na identifikaci ilokuce řečových aktů s těmito modálními slovesy v závislosti na širším jazykovém i mimojazykovém kontextu, dále popisuje realizaci, sémantiku a pragmatické funkce modalizovaných výpovědí. Zjištění potvrzují, že modální slovesa jsou studenty užívána jako prostředek nepřímého vyjadřování, zejména v direktivních řečových aktech. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published version eng
dc.identifier.doi 10.2478/topling-2021-0003
dc.relation.publisherversion https://www.sciendo.com/article/10.2478/topling-2021-0003
dc.rights.licence CC BY-NC-ND 4.0
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85108550637
dc.identifier.obd 39885977


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

open access Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je open access

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet