Rovnováha v dopravním systému

Show simple item record

dc.contributor.advisor Šaradín, Pavel
dc.contributor.author Salava, Daniel
dc.date.accessioned 2010-09-09T08:18:28Z
dc.date.available 2010-09-09T08:18:28Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier Univerzitní knihovna (sklad) cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10195/37249
dc.description.abstract Rovnováha v dopravním systému je problematikou integrující v sobě několik důležitých hledisek. Ekonomické hledisko při stanovení rovnováhy v dopravním systému je jednou z klíčových součástí zkoumaného problému. Jedná se zejména o vzájemné působení makroekonomického a dopravního systému. Jiný pohled na rovnováhu řeší marketingový problém interakce tržních kategorií v dopravě, tedy dopravní poptávky a nabídky. Samozřejmě neméně důležitá pro efektivnost dopravního systému je i technická a provozní stránka systému, k jehož fungování je třeba samozřejmě i náležitá kapacita dopravní infrastruktury. Tato strana mince zahrnuje právě hledisko prostorové, tedy je třeba i brát v úvahu možnosti řešení rovnováhy meziregionálních přeprav, a dále řešení problému ve smyslu rovnováhy na dopravní síti. Modelování těchto dílčích problémů přirozeně vychází z relevantních faktorů, které jednotlivé oblasti rovnováhy přímo a významně ovlivňují a zároveň je možno je podchytit prostřednictvím matematického vyjádření. Těžištěm této práce je právě řešení, odhalení a porozumění problému vztahů makroekonomického a dopravního systému. Základ analýzy tvoří vhodně vytipované reprezentativní veličiny obou systémů a volba struktury a druhu vstupních dat, které tvoří čtvrtletní údaje reálného hrubého domácího produktu ve stálých cenách roku 2000 a přepravních výkonů osobní a nákladní dopravy jednotlivých dopravních oborů. Identifikaci vzájemného vztahu mezi zvolenými proměnnými makroekonomického a dopravního systému poskytuje korelační analýza náhodných složek, které předchází adekvátní vyrovnání a očištění dat s ověřením platnosti získaných výsledků použité techniky vyrovnání. V případech, kde prokáže korelační analýza těsné závislosti, je provedeno regresní modelování z hlediska vzájemného rovnovážného stavu obou systémů. Pro úplnost analýzy se uvažuje rovněž fakt, že stav proměnné jednoho systému se může projevit ve druhém systému s jistým zpožděním, proto je pozornost věnována i opožděným korelacím navzájem inverzních závislostí s různým časovým posunem. Platnost výsledků regresního modelování včetně modelů vycházejících z opožděných korelací je ověřována testovacími metodami pro zkoumání regresních parametrů a míru vysvětlení skutečnosti modelem. Posláním výsledků řešení je nejen ověření předpokladů konkrétní interakce mezi oběma systémy, ale na základě získaných výsledků i zhodnocení role dílčích dopravních subsystémů (oborů) ve smyslu jejich přínosů makroekonomickému systému. Důležité jsou i úvahy o možných příčinách vztahů, které byly matematicky prokázány a které pomáhají porozumět souvislostem a interakcím mezi systémy. cze
dc.format 86 s. cze
dc.language.iso cze
dc.publisher Univerzita Pardubice cze
dc.rights Bez omezení cze
dc.subject rovnováha cze
dc.subject dopravní systémy cze
dc.subject ekonomické systémy cze
dc.subject Modelování cze
dc.subject equilibrium eng
dc.subject transport systems eng
dc.subject economical systems eng
dc.subject Modelling eng
dc.title Rovnováha v dopravním systému cze
dc.title.alternative Equilibrum in transport system eng
dc.type disertační práce cze
dc.date.accepted 2009
dc.description.abstract-translated Equilibrium in transport system is problem integrating itself some important aspects. Economical aspect by setting of transport system equilibrium is one of key parts of investigated problem. It means especially investigation of mutually related influence of macroeconomical and transport system each other. Other sight on equilibrium solves marketing problem of interaction of market cathegories in transport, thus transport demand and supply. Of course, technical and traffic provision face of transport system for its efficiency has the same importance. It is necessary of course for its perfect function to hold also relevant and adequate capability of transport infrastructure. This side of problem comprises thus spatial aspect, and that is why it is important to consider also possibilities of solution of interregional transportations equilibrium and next problem solution in context of transport network equilibrium. Modelling of these partial problems is naturally based on relevant factors, which influence directly and importantly particular areas of equilibrium and consequently it is possible to reflect them by means of mathematical expression. Main focusion of this dissertation is just solution, detection and understanding to problem of relations between macroeconomical and transport system. The basis of analysis is created by appropriately selected representative variables of both systems and choice of structure and kind of enter data, which are quartal data of real gross domestic product in fixed prices of 2000 year and of traffic volumes in personal kilometres and tonal kilometres of passenger and freight transport for particular transport modes. Identification of mutual relation between selected variables of macroeconomical and transport system provides correlational analysis of stochastical components of time series. Before it, adequate smoothing and adjusting of data must be processed with verification of validity of gained results from used technique for smoothing. In cases, when correlation analysis confirms close dependences, regressional modelling is processed from viewpoint of mutual equilibrial state of both systems. State of variable of one system can also impact other system with certain delay, and that is why the attention is devoted also to delayed correlations of mutually inverse dependences with various time shifts. Results of regressional modelling including models followed from delayed correlations are veryfied by testing methods for examinations of regressional parametres and rate of explanation of reality by models. Mission of solution results is not only verifiation of assumptions of concrete interactions between both systems, but also assessment of role of partial transport modes to their support of economical system with additional ideas of causes. eng
dc.description.department Katedra dopravního managementu, marketingu a logistiky cze
dc.thesis.degree-discipline Technologie a management v dopravě a telekomunikacích cze
dc.thesis.degree-name Ph.D. cze
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Pardubice. Dopravní fakulta Jana Pernera cze
dc.identifier.signature D21877
dc.thesis.degree-program Technika a technologie v dopravě a spojích cze
dc.description.grade Dokončená práce s úspěšnou obhajobou cze


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account