Digitální knihovnaUPCE
 

Rovnováha v dopravním systému

Disertační práce
Náhled

Datum publikování

2009

Vedoucí práce

Oponent

Název časopisu

Název svazku

Vydavatel

Univerzita Pardubice

Abstrakt

Rovnováha v dopravním systému je problematikou integrující v sobě několik důležitých hledisek. Ekonomické hledisko při stanovení rovnováhy v dopravním systému je jednou z klíčových součástí zkoumaného problému. Jedná se zejména o vzájemné působení makroekonomického a dopravního systému. Jiný pohled na rovnováhu řeší marketingový problém interakce tržních kategorií v dopravě, tedy dopravní poptávky a nabídky. Samozřejmě neméně důležitá pro efektivnost dopravního systému je i technická a provozní stránka systému, k jehož fungování je třeba samozřejmě i náležitá kapacita dopravní infrastruktury. Tato strana mince zahrnuje právě hledisko prostorové, tedy je třeba i brát v úvahu možnosti řešení rovnováhy meziregionálních přeprav, a dále řešení problému ve smyslu rovnováhy na dopravní síti. Modelování těchto dílčích problémů přirozeně vychází z relevantních faktorů, které jednotlivé oblasti rovnováhy přímo a významně ovlivňují a zároveň je možno je podchytit prostřednictvím matematického vyjádření. Těžištěm této práce je právě řešení, odhalení a porozumění problému vztahů makroekonomického a dopravního systému. Základ analýzy tvoří vhodně vytipované reprezentativní veličiny obou systémů a volba struktury a druhu vstupních dat, které tvoří čtvrtletní údaje reálného hrubého domácího produktu ve stálých cenách roku 2000 a přepravních výkonů osobní a nákladní dopravy jednotlivých dopravních oborů. Identifikaci vzájemného vztahu mezi zvolenými proměnnými makroekonomického a dopravního systému poskytuje korelační analýza náhodných složek, které předchází adekvátní vyrovnání a očištění dat s ověřením platnosti získaných výsledků použité techniky vyrovnání. V případech, kde prokáže korelační analýza těsné závislosti, je provedeno regresní modelování z hlediska vzájemného rovnovážného stavu obou systémů. Pro úplnost analýzy se uvažuje rovněž fakt, že stav proměnné jednoho systému se může projevit ve druhém systému s jistým zpožděním, proto je pozornost věnována i opožděným korelacím navzájem inverzních závislostí s různým časovým posunem. Platnost výsledků regresního modelování včetně modelů vycházejících z opožděných korelací je ověřována testovacími metodami pro zkoumání regresních parametrů a míru vysvětlení skutečnosti modelem. Posláním výsledků řešení je nejen ověření předpokladů konkrétní interakce mezi oběma systémy, ale na základě získaných výsledků i zhodnocení role dílčích dopravních subsystémů (oborů) ve smyslu jejich přínosů makroekonomickému systému. Důležité jsou i úvahy o možných příčinách vztahů, které byly matematicky prokázány a které pomáhají porozumět souvislostem a interakcím mezi systémy.

Rozsah stran

86 s.

ISSN

Trvalý odkaz na tento záznam

Projekt

Zdrojový dokument

Vydavatelská verze

Přístup k e-verzi

Bez omezení

Název akce

ISBN

Studijní obor

Technologie a management v dopravě a telekomunikacích

Studijní program

Technika a technologie v dopravě a spojích

Signatura tištěné verze

D21877

Umístění tištěné verze

Univerzitní knihovna (sklad)

Přístup k tištěné verzi

Klíčová slova

rovnováha, dopravní systémy, ekonomické systémy, Modelování, equilibrium, transport systems, economical systems, Modelling

Endorsement

Review

item.page.supplemented

item.page.referenced