Rovnováha v dopravním systému
Disertační práceOtevřený přístupDatum publikování
2009
Autoři
Vedoucí práce
Oponent
Název časopisu
Název svazku
Vydavatel
Univerzita Pardubice
Abstrakt
Rovnováha v dopravním systému je problematikou integrující v sobě několik důležitých hledisek. Ekonomické hledisko při stanovení rovnováhy v dopravním systému je jednou z klíčových součástí zkoumaného problému. Jedná se zejména o vzájemné působení makroekonomického a dopravního systému. Jiný pohled na rovnováhu řeší marketingový problém interakce tržních kategorií v dopravě, tedy dopravní poptávky a nabídky. Samozřejmě neméně důležitá pro efektivnost dopravního systému je i technická a provozní stránka systému, k jehož fungování je třeba samozřejmě i náležitá kapacita dopravní infrastruktury. Tato strana mince zahrnuje právě hledisko prostorové, tedy je třeba i brát v úvahu možnosti řešení rovnováhy meziregionálních přeprav, a dále řešení problému ve smyslu rovnováhy na dopravní síti. Modelování těchto dílčích problémů přirozeně vychází z relevantních faktorů, které jednotlivé oblasti rovnováhy přímo a významně ovlivňují a zároveň je možno je podchytit prostřednictvím matematického vyjádření. Těžištěm této práce je právě řešení, odhalení a porozumění problému vztahů
makroekonomického a dopravního systému. Základ analýzy tvoří vhodně vytipované
reprezentativní veličiny obou systémů a volba struktury a druhu vstupních dat, které tvoří
čtvrtletní údaje reálného hrubého domácího produktu ve stálých cenách roku 2000 a
přepravních výkonů osobní a nákladní dopravy jednotlivých dopravních oborů. Identifikaci
vzájemného vztahu mezi zvolenými proměnnými makroekonomického a dopravního systému
poskytuje korelační analýza náhodných složek, které předchází adekvátní vyrovnání a očištění dat s ověřením platnosti získaných výsledků použité techniky vyrovnání. V případech, kde prokáže korelační analýza těsné závislosti, je provedeno regresní modelování z hlediska vzájemného rovnovážného stavu obou systémů. Pro úplnost analýzy se uvažuje rovněž fakt, že stav proměnné jednoho systému se může projevit ve druhém systému s jistým zpožděním, proto je pozornost věnována i opožděným korelacím navzájem inverzních závislostí s různým časovým posunem. Platnost výsledků regresního modelování včetně modelů vycházejících z opožděných korelací je ověřována testovacími metodami pro zkoumání regresních parametrů a míru vysvětlení skutečnosti modelem. Posláním výsledků řešení je nejen ověření předpokladů konkrétní interakce mezi oběma systémy, ale na základě získaných výsledků i zhodnocení role dílčích dopravních subsystémů (oborů) ve smyslu jejich přínosů makroekonomickému systému. Důležité jsou i úvahy o možných příčinách vztahů, které byly matematicky prokázány a které pomáhají porozumět souvislostem a interakcím mezi systémy.
Rozsah stran
86 s.
ISSN
Trvalý odkaz na tento záznam
Projekt
Zdrojový dokument
Vydavatelská verze
Přístup k e-verzi
Bez omezení
Název akce
ISBN
Studijní obor
Technologie a management v dopravě a telekomunikacích
Studijní program
Technika a technologie v dopravě a spojích
Signatura tištěné verze
D21877
Umístění tištěné verze
Univerzitní knihovna (sklad)
Přístup k tištěné verzi
Klíčová slova
rovnováha, dopravní systémy, ekonomické systémy, Modelování, equilibrium, transport systems, economical systems, Modelling