Calculation model of railway capacity price in the Czech Republic

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Široký, Jaromír
dc.contributor.author Nachtigall, Petr
dc.contributor.author Gašparík, Jozef
dc.contributor.author Čáp, Jiří
dc.date.accessioned 2022-06-03T12:18:14Z
dc.date.available 2022-06-03T12:18:14Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.issn 0353-5320
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/79145
dc.description.abstract This paper presents a pricing model of railway infrastructure capacity allocation functioning as a regulatory measure while fulfilling the regulatory requirements on railway infrastructure capacity allocation. The prices of railway infrastructure capacity allocation will be modelled with regard to all economically justifiable costs of railway infrastructure capacity allocation. The structure of model has been developed as a set of calculation sheets in Microsoft Excel. The recommended prices for railway capacity have been found by simulation of a set of variants and the recommendation is done for different operational conditions in an individual way. It analyses different products offered by the railway infrastructure capacity allocator both in the annual working timetable mode, and in the individual ad hoc mode. The aim of the proposed model is to motivate not only railway undertakings, but also the railway infrastructure capacity allocator to submit requests for railway infrastructure capacity in the annual working timetable mode rather than in the individual ad hoc mode. The total price is then verified to the cost of railway infrastructure capacity allocation. This process then ensures the regulation of the demand of railway undertakings on the given route and can influence the decision about the use of the product offered. eng
dc.format p. 91-102 eng
dc.language.iso eng
dc.relation.ispartof Promet - Traffic & Transportation, volume 33, issue: 1 eng
dc.rights open access eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject model eng
dc.subject railway capacity eng
dc.subject capacity allocation eng
dc.subject railway infrastructure eng
dc.title Calculation model of railway capacity price in the Czech Republic eng
dc.title.alternative Model výpočtu ceny za přidělování kapacity dráhy v ČR cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Autorům se podařilo navrhnout matematický model pro stanovení ceny za přidělení kapacity dráhy. Model lze variabilně upravovat podle požadovaných výstupů. Jeho jednotlivé varianty výpočtu se budou měnit podle zadávaných parametrů. Bude záležet pouze na SŽDC jako přídělci kapacity dráhy, jestli použije jako budoucí model pro stanovení ceny za přidělení kapacity dráhy výslednou variantu 2 nebo autory navrhovanou variantu 3 nebo některou jinou variantu výpočtu. Ve všech navržených variantách výpočtu je zavedena sazba za kilometr konstrukce trasy koeficientu K2 u produktů ad hoc. Velkým omezením při vytváření modelu bylo legislativní opatření, že příjem z přidělování kapacity dráhy nesmí překročit celkové přímé náklady na přidělování kapacity dráhy. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published version eng
dc.identifier.doi 10.7307/ptt.v33i1.3544
dc.relation.publisherversion https://traffic.fpz.hr/index.php/PROMTT/article/view/3544
dc.rights.licence CC BY 4.0
dc.project.ID EF17_049/0008394/Spolupráce Univerzity Pardubice a aplikační sféry v aplikačně orientovaném výzkumu lokačních, detekčních a simulačních systémů pro dopravní a přepravní procesy (PosiTrans) cze
dc.identifier.wos 000640362700008
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85102757843
dc.identifier.obd 39885811


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

open access Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je open access

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet