Show simple item record
dc.contributor.author |
Kunc, Josef
|
|
dc.date.accessioned |
2021-12-20T13:31:44Z |
|
dc.date.available |
2021-12-20T13:31:44Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier |
Univerzitní knihovna (studovna) |
cze |
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/78720 |
|
dc.description.abstract |
Maloobchod patří do obslužného sektoru, jenž je v současnosti nejsilnějším a
nejdynamičtěji rostoucím sektorem světového hospodářství. Český maloobchod prochází
obdobím největších změn v celé své historii. Fenomén nákupních center je patrně
nejvýraznějším projevem současného maloobchodu v České republice. Nejedná se pouze o
často nepřehlédnutelný fyzický vzhled, ale zejména o ekonomický, společenský a kulturní
fenomén nákupního centra, které generačně změnilo dlouhodobě zaběhlé vzorce nákupního
chování a spotřebitelských preferencí většiny populačních skupin.
Předložená práce využívá multidisciplinární přístup, který je pro uchopení řešeného
tématu relevantní. Texty se opírají o vybrané aspekty blízkých vědních disciplín, jimiž jsou
primárně ekonomická a regionální geografie a prostorová a regionální ekonomie, ale jsou
také rozšířeny o prvky sociologie a psychologie, ale jsou také rozšířeny o prvky marketingu
a managementu, vždy s prostorovým/regionálním akcentem. Práce tedy propojuje tři
základní přístupy – prostorový, ekonomický a společenský.
Práce je složena ze dvou celků. První část textu je věnována teoreticko-metodickému
ukotvení řešené problematiky, přičemž se (za stručným vstupním souhrnem transformace
maloobchodu v ČR) zaměřuje na teoretické a metodické aspekty lokalizace, lokalizačních
strategií, dojížďky a prostorové mobility, atraktivity a úspěšnosti, marketingu a
managementu, nákupního chování a motivací ze strany poptávky (spotřebitelů) a také
aktuálních společenských a ekonomických výzev a budoucnosti; propojujícími prvky jsou
oborově regionální rozvoj, regionální/prostorová ekonomie, ekonomická/regionální
geografie, nákupní chování a sledované ekonomické subjekty – nákupní centra.
Druhou část tvoří soubor devíti odborných textů publikovaných v časopisech
indexovaných v databázi Web of Science a Scopus. První tři texty mají spíše teroretický,
přehledový a komparační charakter, přičemž spojovacím článkem je maloobchod, zejména
fenomén nákupních center a jeho prostorové (lokalizační), ekonomické a společenské
aspekty. V dalších textech jsou již představeny vybrané konkrétní výsledky rozsáhlých
výzkumů v modelovém území brněnské aglomerace/Brněnské metropolitní oblasti, přičemž
se jednalo o zkoumání prostorových/regionálních, ekonomických a společenských vazeb,
nákupního chování a spotřebitelských trendů a také marketingových a manažerských výzev
zohledněných ze strany poptávky. Výzkumy byly prováděny jak v obcích v (širším) zázemí
Brna, tak uvnitř městské struktury, respektive v rámci maloobchodních jednotek, především
nákupních center. |
cze |
dc.format |
77 s. + přílohy (publikační činnost) |
cze |
dc.language.iso |
cze |
cze |
dc.publisher |
Univerzita Pardubice |
cze |
dc.rights |
Plný text habilitační práce je přístupný bez omezení. Přílohy (publikační činnost autora) jsou přístupné pouze v rámci univerzity. |
cze |
dc.title |
Regionální specifika lokalizace, atraktivity a chování strany poptávky: příklad nákupních center brněnského regionu |
cze |
dc.type |
habilitační práce |
cze |
dc.description.abstract-translated |
Retail belongs to the service sector, which is currently the strongest and fastest
growing sector of the world economy. Czech retail is going through a period of the biggest
changes in its entire history. The phenomenon of shopping centres is probably the most
significant manifestation of current retail in the Czech Republic. It is not only the oftenunmissable physical appearance but especially the economic, social and cultural and
phenomenon of the shopping centre, which has generationally changed the long-established
patterns of shopping behaviour and consumer preferences of most population groups.
The presented work uses a multidisciplinary approach, which is relevant for grasping
the topic. The texts are based on selected aspects of scientific disciplines, especially of
economic and regional geography, spatial and regional economics, as well as elements of
sociology and psychology and marketing and management – allways with spatial/regional
emphasis. The work, therefore, connects three basic approaches - spatial, economic and
social.
The work consists of two parts. The first part of the text is devoted to the theoretical
and methodological anchoring of the problem, while (behind a brief input summary of the
transformation of retail in the Czech Republic) focuses on theoretical and methodological
aspects of the phenomenon of shopping centres in terms of: localization, location strategies,
commuting and spatial mobility, attractiveness and success, marketing and management,
shopping behaviour and motivations taken into account by demand (consumers), as well as
current social and economical challenges and the future; the connecting elements are
regional development, regional/spatial economics, economic/regional geography, shopping
bevaiour and researched economic subjects - shopping centers.
The second part consists of a set of nine professional texts published in journals
indexed in the Web of Science and Scopus databases. The first three texts have a rather
theoretical, overview and comparative character, while the connecting link is retail,
especially the phenomenon of shopping centres and their spatial (localization), economic
and social aspects. In the following texts, selected specific results of extensive research in
the model area of the Brno agglomeration/Brno metropolitan area are presented, examining
spatial / regional, economic and social ties, shopping behaviour and consumer trends, as well
as marketing and managerial challenges taken into account by demand. The research was
carried out both in municipalities in the (wider) hinterland of Brno and within the city
structure, or retail units, especially shopping centres. |
eng |
dc.description.department |
Fakulta ekonomicko-správní |
cze |
dc.thesis.degree-name |
doc. |
|
dc.identifier.signature |
D40572 |
|
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
|
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account
|