Study discipline:Restaurování a konzervace uměleckých děl na papíru a souvisejících materiálech
Abstract:
Bakalářská práce mapuje průběh komplexního restaurátorského zásahu včetně průzkumů u tří děl na papírové podložce. Dokument zahrnuje techniku pastelu a dvě grafická díla. Konkrétně se jedná o Portrét Jana Zrzavého od Věry Jičínské ze sbírek Městského muzea v Dobrušce a dva barokní grafické listy ze sbírek státního zámku Uherčice-Andělský hrad v Římě a Fontána di Trevi v Římě.
Práce je složena ze tří částí, jednotlivé části se věnují konkrétním dílům. Práce nejprve dokumentuje u restaurovaných objektů provedené chemicko-technologické a umělecko-historické průzkumy vztahující se k daným restaurovaným objektům. Zvláště pak byla pozornost upřena na kulturně-historický průzkum díla Věry Jičínské, které skýtalo jak obecně zajímavé téma, tak i různorodost a velké množství pramenů (archivní dokumenty, publikace, vzpomínky malířčiny dcery Dany Laichterové-Gornerové).
Na základě výsledků průzkumů děl byl pak zvolen vhodný restaurátorský záměr. Na to navazuje další část zahrnující popis procesu jednotlivých restaurátorských zásahů v závěru s přiloženou textovou a podrobnou obrazovou přílohou.
Ač je kombinace technik grafiky a pastelu nesourodá, podobnost lze hledat v papírové podložce. Za další spojnici mezi restaurovanými díly se dá považovat biologické poškození konkrétně napadení hmyzími škůdci, které se v různé míře projevuje u všech tří děl. A v návaznosti na to řešení vhodného přístupu ke způsobeným ztrátám papírové podložky či přidruženého materiálu, v tomto případě dřevěných rámů. Nalezení hmyzí škůdci byli pečlivě dokumentováni a fotografie mohou sloužit jako pomocné vodítko k identifikaci jejich zástupců.