Tato diplomová práce pojednává o přípravě grafických dat pomocí univerzálního designu tak, aby byla vhodná jak pro pozorovatele s normálním barevným viděním, tak pro čtenáře s poruchou barvocitu. Uvádí přehled pojmů jako barva a je zde více rozebrána stavba oka. Dále jsou zde rozebrány poruchy barevného vidění, softwarové a hardwarové simulace a příprava grafických dat pomocí univerzálního designu pro čtenáře s poruchou barvocitu. V experimentální části došlo nejdříve k analýze grafických dat s použitím simulátorů, které identifikovaly problém čitelnosti v grafice. Následovala optimalizace přípravy grafických dat pomocí simulátorů. Na základě připravených grafických dat respondenti s poruchou barevného vidění posuzovali barevnou rozlišitelnost grafiky, rychlost orientace a přesnost simulátorů. Jako kontrolní vzorek pak respondenti s dobrým barvocitem posoudili, jestli je navržená grafika vhodná i pro ně a nějak je neruší. Práce se simulátory byla efektivní a pomáhala při navrhování univerzálního designu.