Abstrakt:
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku zdravotní gramotnosti u těhotných žen. Teoretická část práce popisuje historii, definice a význam zdravotní gramotnosti. Dále je zaměřena na oblasti zdravotní gramotnosti, modely, úrovně zdravotní gramotnosti a její související faktory. Tato část práce se věnuje i roli sestry neboli porodní asistentky při podpoře zdravotní gramotnosti, péči v prenatálním období a také hodnocení zdravotní gramotnosti a její úroveň v České republice. Hlavním cílem práce je zjistit úroveň zdravotní gramotnosti u těhotných žen pomocí dotazníku "The Newest Vital SignTM" (NVS) (Powers et al., 2010, Weiss et al., 2005). Výzkumné šetření bylo provedeno na gynekologicko-porodnickém oddělení v nemocnici Jihočeského kraje, zúčastnilo se ho 50 respondentek, které se nacházely od 37. týdne těhotenství do 42. týdne těhotenství. Z výzkumného šetření bylo zjištěno, že 58 % těhotných žen má adekvátní zdravotní gramotnost.