Abstrakt:
Diplomová práce je zaměřena na problematiku edukace pacientů před vyšetřením, konkrétně před kolonoskopickým vyšetřením. V teoretické části je pozornost věnována edukačnímu procesu, vědám jako je andragogika, pedagogika, gerontagogika, komunikačním dovednostem a znalostem, tištěnému edukačnímu materiálu i zdravotní gramotnosti. Dále je zde rozebráno téma kolorektálního karcinomu, prevence, screeningu a kolonoskopického vyšetření.
V empirické části je předložené kvantitativní výzkumné šetření. Cílem bylo získat data o připravenosti tračníku pacientů přicházejících ke kolonoskopickému vyšetření. Hodnocení proběhlo pomocí Bostonské škály, pacienti byli edukováni v ambulancích praktických lékařů a v gastroenterologické ambulanci. V této části došlo k ověření efektivity edukačních procesů a jejich vlivu na vlastní domácí přípravu pacienta před vyšetřením. Edukační procesy mají zásadní vliv na kvalitu přípravy tračníku pacientů a výtěžnost následně prováděných kolonoskopií.