Zobrazit minimální záznam
dc.contributor.author |
M R, Sunil Kumar
|
cze |
dc.contributor.author |
Schmidová, Eva
|
cze |
dc.contributor.author |
Konopik, Pavel
|
cze |
dc.contributor.author |
Melzer, Daniel
|
cze |
dc.contributor.author |
Bozkurt, Fatih
|
cze |
dc.contributor.author |
Londe, Neelakantha, V
|
cze |
dc.date.accessioned |
2021-05-15T18:34:05Z |
|
dc.date.available |
2021-05-15T18:34:05Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.issn |
2075-4701 |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/77213 |
|
dc.description.abstract |
Fracture toughness determination of dual-phase DP450 steel using the essential work of fracture (EWF) methodology is the major focus of this research work. The EWF method is used for the determination of fracture toughness of thin sheets in a plane stress dominant condition. The EWF method is discussed in detail with the help of DP450 steel experimental results. Double edge notched tension (DENT) specimens with fatigue pre-crack and without fatigue crack (notched) have been used for testing. Specific essential work of fracture (w(e)), crack tip opening displacement (delta(e)(c)) and crack tip opening angle (psi(e)) parameters were used for the comparative analysis. High-intensity laser beam cutting technology was used for the preparation of notches. Fracture toughness values of fatigue pre-cracked and notched samples were compared. The effect of notch tip radius and fatigue crack on the fracture toughness values were analysed. Digital image correlation (DIC) technology was used for the identification of local strain distribution and validation of the methodology. Fractured surfaces were examined by a scanning electron microscope (SEM) to analyse the fracture morphology and stress state. |
eng |
dc.format |
nestránkováno |
cze |
dc.language.iso |
eng |
|
dc.publisher |
MDPI |
eng |
dc.relation.ispartof |
Metals, volume 10, issue: 8 |
eng |
dc.rights |
open access (CC BY 4.0) |
eng |
dc.rights.uri |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.subject |
essential work of fracture (EWF) |
eng |
dc.subject |
double edge notch tension (DENT) |
eng |
dc.subject |
DP450 |
eng |
dc.subject |
fracture toughness |
eng |
dc.subject |
essential work of fracture (EWF) |
cze |
dc.subject |
napnutí zářezu s dvojitým okrajem (DENT) |
cze |
dc.subject |
DP450 |
cze |
dc.subject |
lomová houževnatost |
cze |
dc.title |
Fracture Toughness Analysis of Automotive-Grade Dual-Phase Steel Using Essential Work of Fracture (EWF) Method |
eng |
dc.title.alternative |
Analýza lomové houževnatosti dvoufázové oceli pro automobilový průmysl s využitím metody Essential Work of Fracture (EWF) |
cze |
dc.type |
article |
eng |
dc.description.abstract-translated |
Hlavním zaměřením této výzkumné práce je stanovení lomové houževnatosti dvoufázové oceli DP450 pomocí metodiky základní práce lomu (EWF). Metoda EWF se používá ke stanovení lomové houževnatosti tenkých plechů za podmínek dominujících rovinným napětím. Metoda EWF je podrobně diskutována pomocí experimentálních výsledků oceli DP450. Pro testování byly použity vzorky s dvojitým okrajem s vrubovým napětím (DENT) s únavovým předtržením a bez únavové trhliny (vrubové). Pro srovnávací analýzu byla použita specifická základní práce zlomeniny (w (e)), posunutí otevření hrotu trhliny (delta (e) (c)) a úhlu otevření hrotu trhliny (psi (e)). K přípravě zářezů byla použita technologie intenzivního řezání laserovým paprskem. Byly porovnány hodnoty lomové houževnatosti vzorků před trhlinou a vrubem. Byl analyzován vliv poloměru špičky zářezu a únavové trhliny na hodnoty lomové houževnatosti. K identifikaci lokální distribuce kmene a ověření metodiky byla použita technologie digitální korelace obrazu (DIC). Zlomené povrchy byly zkoumány rastrovacím elektronovým mikroskopem (SEM) k analýze morfologie zlomenin a stavu stresu. |
cze |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
published version |
eng |
dc.identifier.doi |
10.3390/met10081019 |
|
dc.relation.publisherversion |
https://www.mdpi.com/2075-4701/10/8/1019 |
eng |
dc.project.ID |
SGS_2020_009/Vybrané výzkumné problémy z oblasti dopravních prostředků a infrastruktury |
eng |
dc.identifier.wos |
000564872100001 |
|
dc.identifier.obd |
39884632 |
|
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit minimální záznam
Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je open access (CC BY 4.0)
|
Vyhledávání
Procházet
-
Vše v Digitální knihovně
-
Tato kolekce
Můj účet
|