Zobrazit minimální záznam
dc.contributor.author |
Chocholáč, Jan
|
cze |
dc.contributor.author |
Sommerauerová, Dana
|
cze |
dc.contributor.author |
Hyršlová, Jaroslava
|
cze |
dc.contributor.author |
Kučera, Tomáš
|
cze |
dc.contributor.author |
Hruška, Roman
|
cze |
dc.contributor.author |
Machalík, Stanislav
|
cze |
dc.date.accessioned |
2021-05-15T18:13:03Z |
|
dc.date.available |
2021-05-15T18:13:03Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
eng |
dc.identifier.issn |
2391-5439 |
eng |
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/76997 |
|
dc.description.abstract |
The issue of sustainable city logistics has steadily been developed over the last decades. Urban public transport companies can make a significant contribution to the concept of sustainable city logistics. The customers’ perception and satisfaction regarding urban public transport companies can be associated with the increased use of their services. The preference for urban public transport reduces the use of individual car transport, which is linked to the environmental pillar of sustainability. For the customers, the level of the provided service is very important. The article is focused on the evaluation of the outcomes from the primary research concerning the service quality performed by the urban public transport companies in the Hradec-Pardubice residential agglomeration. The goal lies in identifying gaps in service quality. The method used in this article is representative primary research. The primary research was carried out in the form of structured personal interviews with a representative sample of respondents. Selected statistical methods were used to evaluate the data. The results are discussed in the context of published research studies. Research in this article found that respondents are more satisfied with the quality of services performed by the urban public transport companies, but the perception of individual service quality factors varies from one user group to another. The research also confirms a different perceptions regarding customer care and comfort by different age groups of respondents. The article implies that public transport companies should pay attention to setting fare prices for different groups of passengers. |
eng |
dc.format |
p. 86-97 |
eng |
dc.language.iso |
eng |
eng |
dc.relation.ispartof |
Open Engineering, volume 10, issue: 1 |
eng |
dc.rights |
open access (CC BY 4.0) |
eng |
dc.subject |
sustainable city logistics |
eng |
dc.subject |
passenger transport |
eng |
dc.subject |
urban public transport |
eng |
dc.subject |
public transport company |
eng |
dc.subject |
public transportation service quality |
eng |
dc.subject |
udržitelná city logistika |
cze |
dc.subject |
osobní doprava |
cze |
dc.subject |
městská hromadná doprava |
cze |
dc.subject |
dopravní podnik |
cze |
dc.subject |
kvalita služeb veřejné dopravy |
cze |
dc.title |
Service quality of the urban public transport companies and sustainable city logistics |
eng |
dc.title.alternative |
Kvalita služeb podniků zajišťujících městskou hromadnou dopravu a udržitelná city logistika |
cze |
dc.type |
article |
eng |
dc.description.abstract-translated |
V posledních desetiletích je kontinuálně řešena problematika udržitelné city logistiky. Podniky zabezpečující městskou hromadnou dopravu mohou významně přispět ke konceptu udržitelné city logistiky. Vnímání a spokojenost zákazníků se službami podniků zabezpečujících městskou hromadnou dopravu může být spojeno se zvýšeným využíváním jejich služeb. Upřednostňování městské hromadné dopravy snižuje využívání individuální automobilové dopravy, která je spojena s environmentálním pilířem udržitelnosti. Pro zákazníky je úroveň poskytovaných služeb velmi důležitá. Článek je zaměřen na vyhodnocení výsledků primárního výzkumu týkajícího se kvality služeb, které poskytují podniky zabezpečující městskou hromadnou dopravu v Hradecko-pardubické aglomeraci. Cíl spočívá v identifikaci mezer v poskytované kvalitě služeb. Metoda použitá v tomto článku je reprezentativní primární výzkum. Primární výzkum byl proveden formou strukturovaných osobních rozhovorů s reprezentativním vzorkem respondentů. K vyhodnocení dat byly použity vybrané statistické metody. Výsledky jsou diskutovány v kontextu publikovaných výzkumných studií. Výzkum v tomto článku prokázal, že respondenti jsou spokojeni s kvalitou služeb poskytovaných podniky zabezpečujícími městskou hromadnou dopravu, ale vnímání jednotlivých faktorů kvality služeb se u jednotlivých skupin uživatelů liší. Výzkum také potvrzuje odlišné vnímání zákaznického servisu a komfortu u různých věkových skupin respondentů. Tento článek naznačuje, že podniky zabezpečující městskou hromadnou dopravu by měly věnovat větší pozornost stanovování cen jízdného pro různé skupiny cestujících. |
cze |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
published version |
eng |
dc.identifier.doi |
10.1515/eng-2020-0010 |
eng |
dc.relation.publisherversion |
https://www.degruyter.com/view/journals/eng/10/1/article-p86.xml |
eng |
dc.identifier.wos |
000519196900001 |
|
dc.identifier.scopus |
2-s2.0-85080075850 |
|
dc.rights.license |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
* |
dc.identifier.obd |
39883227 |
eng |
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit minimální záznam
|
Vyhledávání
Procházet
-
Vše v Digitální knihovně
-
Tato kolekce
Můj účet
|