VOLNÁ IMPROVIZACE Z PERSPEKTIVY VIZUÁLNÍ ANTROPOLOGIE: IMPROVIZACE V REÁLNÉM ČASE.

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisor Šavelková, Lívia
dc.contributor.author Jež, Aleš
dc.date.accessioned 2020-09-16T14:29:03Z
dc.date.available 2020-09-16T14:29:03Z
dc.date.issued 2020
dc.date.submitted 2020-08-17
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/76455
dc.description.abstract V diplomové práci se zabývám pracovní metodou a současným fenoménem "zvukové improvizace tvořené v reálném čase". Z perspektivy smyslové, sonické a vizuální antropologie se zamýšlím nad rolí komunikace, smyslů a exprese v otevřeném procesu improvizace. Zaměřuji se na současnou scénu v prostředí pardubického Divadla 29. V průběhu práce jsem si položil otázku, jaké vztahy panují mezi intuicí a smyslovým vnímáním v otevřeném procesu zvukové improvizace tvořené v reálném čase? Odpověď předkládám prostřednictvím textové a audiovizuální formy. K audiovizuální formě jsem přistupoval z hlediska metod vizuální antropologie - "sensory ethnography" a "sonic ethnography", které metodologicky vytvářejí dokumentární formu s názvem "Esej o volné improvizaci". Při tvorbě audiovizuální eseje jsem reagoval na široké zvukového spektrum a vnímal volné trajektorie mentálních dynamismů lidské mysli. Prostřednictvím objektivu kamery jsem se zapojil do interakce s hráči a v otevřeném procesu imaginace osciloval mezi východisky imaginární reality filmu a imaginární reality improvizace. Prostřednictvím společného dialogu s hudebníky vznikl prostor pro vyjasnění některých specifik v rámci pojmového uchopení improvizace, doplňující audiovizuální a textovou formu diplomové práce. Zaznamenané dialogy v digitální podobě se v procesu postprodukce prolínají se zvuky hudebních nástrojů, rozličných praktik, získanou zkušeností a imaginací, kterou tvoří matadoři improvizační scény jako Thomas Lehn, Martin Küchen, Liudas Mock?nas, George Cremashi, Miro Tóth, Rafal Mazur a další. V dalších tezích se mimo jiné zabývám historickými souvislostmi spojenými s rolí hudební improvizace, zejména se změnami v poslední polovině 20. století. Věnuji se myšlenkovým a metodologickým proměnám na poli hudební improvizace. Rovněž pracuji s prameny a koncepty, které doplňují kontext k uvedeným rozhovorům pořízených v rámci audiovizuálního tvorby. Vybrané myšlenky, koncepty a jejich souvislosti spojené s hudební improvizací čerpám z literatury od J. Cage "Silence" nebo D. Bailey - "And the story od free improvisation", kde například Bailey odlišuje "ne-idiomatickou volnou improvizaci" od improvizace chápané jako součást jazzu nebo jiných žánrů. Dále se v rámci vizuální antropologie inspiruji teoretickými prameny od Sarah Pink - Doing Sensory Ethnography, Schneidera a Christopera Wrighta - "Between Art and Anthropology" nebo Esejí o vizuální antropologií od Tomáše Petráně. cze
dc.format 94 s. (241 038 znaků)
dc.language.iso cze
dc.publisher Univerzita Pardubice cze
dc.rights bez omezení cze
dc.subject Vizuální esej o volné improvizaci cze
dc.subject vizuální antropologie cze
dc.subject smyslová etnografie cze
dc.subject zvuková etnografie cze
dc.subject antropologie smyslů cze
dc.subject improvizace v reálném čase cze
dc.subject ne-idiomatická improvizace cze
dc.subject Divadlo 29 cze
dc.subject Visual essay on freejazz improvisation eng
dc.subject visual anthropology eng
dc.subject sensory ethnography eng
dc.subject sonic ethnography eng
dc.subject freejazz improvisation eng
dc.subject non-ideomatic improvisation eng
dc.subject improvisation creating in real-time eng
dc.subject Theatre 29 eng
dc.title VOLNÁ IMPROVIZACE Z PERSPEKTIVY VIZUÁLNÍ ANTROPOLOGIE: IMPROVIZACE V REÁLNÉM ČASE. cze
dc.title.alternative FREE IMPROVISATION FROM PERSPECTIVE OF VISUAL ANTHROPOLOGY: MUSIC CREATING IN REAL TIME. eng
dc.type diplomová práce cze
dc.contributor.referee Petráň, Tomáš
dc.date.accepted 2020-09-08
dc.description.abstract-translated In diploma thesis I am interesting in the contemporary phenomenon of "sonic improvisation creating in real time". From the point of view of sensory, sonic and visual anthropology, I am thinking about the role of communication, senses and expression in the process of improvisation. I am focus on the contemporary scene of improvisation at the Theater 29 - Pardubice, Czech Republic. As part of the methodology, I tried to develop visual approaches within "sensory ethnography" and "sonic ethnography," which I used for creating audiovisual documentary called "Essay on Free Improvisation." In the audiovisual documentary I responded to a spectrum of sounds and futher perceive a free trajectories of the mental dynamisms of the human mind. Through the camera lens I was engage in interaction with the contemporary players. Based on mutual interaction in the space, I was oscillating between imaginary reality of film and the imaginary reality of free improvisation within an open process of imagination. In made interviews, the musicians clarified some of a specifics of free improvisation in the perception of space-time. Within the post-production I subsequently transformed most of interviews into a documentary narrative with a musical instruments, various practices, experiences and imaginations, made up of matadors of the scene - for instance Thomas Lehn, Martin Küchen, Liudas Mock?nas, George Cremashi, Miro Tóth, Rafal Mazur and many others. Thesis also consider a historical context associated with a role of musical improvisation - especially in the last half of the 20th century. Focus on thinking about ideas of transformations and changes within sound improvisation, which complement practical audiovisual part of thesis. In the context of ideas and concepts within sound theory I came out from literature as J. Cage "Silence" or D. Bailey - "And the story from free improvisation,". Bailey distinguishes "non-idiomatic free improvisation" from improvisation understood as part of jazz or other genres. In case of visual anthropology, I was inspire by theoretical sources from Sarah Pink - Doing Sensory Ethnography, Schneider and Christoper Wright - "Between Art and Anthropology" or Essay on Visual Anthropology by Tomáš Petráň. eng
dc.description.department Fakulta filozofická cze
dc.thesis.degree-discipline Sociální antropologie cze
dc.thesis.degree-name Mgr.
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Pardubice. Fakulta filozofická cze
dc.thesis.degree-program Sociologie cze
dc.description.defence Student představil diplomovou práci. Následovalo přečtení posudků vedoucího práce a oponenta, na které student reagoval. Nakonec proběhla diskuse. Student práci obhájil. cze
dc.identifier.stag 35338
dc.description.grade Dokončená práce s úspěšnou obhajobou cze


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet