dc.contributor.author |
Dušek, František
|
cze |
dc.contributor.author |
Honc, Daniel
|
cze |
dc.date.accessioned |
2020-03-19T13:21:46Z |
|
dc.date.available |
2020-03-19T13:21:46Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
eng |
dc.identifier.issn |
1687-5249 |
eng |
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/75168 |
|
dc.description.abstract |
The paper deals with an online optimization control method for dynamical processes called Model Predictive Control (MPC). It is a popular control method in industry and frequently treated in academic areas as well. The standard predictive controllers usually do not guarantee stability especially for the case of short horizons and large control error penalization. Terminal state is one way to ensure stability or at least increase the controller robustness. In the paper, deviation of the predicted terminal state from the desired terminal state is considered as one term of the cost function. Effect of the stability and control quality is demonstrated in the simulated experiments. The application area for online optimization methods is very broad including various logistics and transport problems. If the dynamics of the controlled processes cannot be neglected, the optimization problem must be solved not only for steady state but also for transient behaviour, e.g., by MPC. |
eng |
dc.language.iso |
eng |
eng |
dc.publisher |
Hindawi limited |
eng |
dc.relation.ispartof |
Journal of Control Science and Engineering, volume 2019, issue: 8. květen 2019 |
eng |
dc.rights |
open access (CC BY 4.0) |
eng |
dc.rights.uri |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
* |
dc.subject |
state space model |
eng |
dc.subject |
model predictive control |
eng |
dc.subject |
terminal state |
eng |
dc.subject |
control stability and quality |
eng |
dc.subject |
stavový model |
cze |
dc.subject |
prediktivní řízení |
cze |
dc.subject |
koncový stav |
cze |
dc.subject |
stabilita a kvalita řízení |
cze |
dc.title |
Desired Terminal State Concept in Model Predictive Control: A Case Study |
eng |
dc.title.alternative |
Koncept požadovaného koncového stavu v prediktivním řízení: případová studie |
cze |
dc.type |
article |
eng |
dc.description.abstract-translated |
Článek se zabývá online optimalizační metodou řízení označovanou jako prediktivní řízení. Standardní prediktivní regulátory negarantují stabilitu. Koncový stav je jednou z možností, jak stabilitu zajistit. V příspěvku je v kritériu uvažována odchylka predikovaného koncového stavu od žádaného koncového stavu. Efekt tohoto řešení na stabilitu a kvalitu regulace je ukázán na simulovaných experimentech. Aplikační oblast pro navrhované řešení je velmi široká včetně logistických a přepravních problémů. |
cze |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
postprint |
eng |
dc.identifier.doi |
10.1155/2019/5208612 |
eng |
dc.relation.publisherversion |
https://www.hindawi.com/journals/jcse/2019/5208612/ |
eng |
dc.project.ID |
EF17_049/0008394/Spolupráce Univerzity Pardubice a aplikační sféry v aplikačně orientovaném výzkumu lokačních, detekčních a simulačních systémů pro dopravní a přepravní procesy (PosiTrans) |
eng |
dc.identifier.wos |
000468484200001 |
eng |
dc.identifier.scopus |
2-s2.0-85066090075 |
|
dc.identifier.obd |
39883690 |
eng |